Hej!

Har ett hus om 150 boyta och 150 biyta (källaren och vidbyggt garage) byggt början av 40-talet. Har idag bergvärme där radiatorrör och radiatorer byttes i slutet av 80-talet. Huset är tilläggsisolerat i väggarna och på vinden och har 3-glasfönster från 80-talet. Huset har en skorsten i mitten av huset som inte används idag. Jag funderar på att installera en kamin i vardagsrummet på entréplan vilket är i mitten av huset (huset är 1 1/2 plans hus med källare)

Min fråga är om jag skulle kunna motivera inköp och installation av en kamin rent ekonomiskt. Skulle jag spara något nämnvärt på att elda säg 3 ggr/vecka vinterhalvåret?

Min andra fråga är om kaminen skulle förbättra ventilationen på något sätt, har idag självdrag.

Sen har jag en tanke om att placera kaminen i källaren i pannrummet, borde inte det öka effekten? I källaren är det idag ca 15 grader varmt, har en del radiatorer där.
 
L
Du kör bergvärme idag och det fungerar bra även under kalla perioder?

Att installera en kamin kommer göra ganska mycket på ert inomhusklimat och framförallt om du monterar den i källaren, för all värme stiger uppåt i kåken. Samt kommer ju muren värma upp huset till en viss del.

Se till att montera in en gjutjärnskamin då de håller värmen mycket längre.
 
Ventilationen skulle absolut förbättras i och med att skorstenen värms om du eldar i kaminen. Ett bra argument i sig för att sätta in kaminen. Om du sedan kan räkna hem installationen rent ekonomiskt, är ju beroende på hur många års framförhållning du har...

Antag att du har en ökad elförbrukning på 3000 kr/mån under fyra vintermånader till följd av värmepumpens drift. Om du då eldar 3 ggr/vecka, så kanske du kan spara 500 kr/vintermånad, med en kamin... Alltså 2000 kr/år. Om man bara gör en grovhuggen överslagsräkning alltså.. Till det kommer sotning och brandskyddskontroller.

Men luften i huset, tror jag, kommer bli väldigt mycket bättre med en kamin som värmer skorstenen där din självdragsventilation sitter (som jag antar). Om rökkanalerna är täta och fina, och om tillgången på ved är god, så skulle jag personligen inte tveka. Dessutom blir man något garderad mot alltför höga, framtida elpriser.

Var man sedan placerar kaminen... Kan man tänka sig att ha öppna dörrar, så vandrar värmen tryggt uppåt genom huset. Nere vid kaminen kommer det då, anmärkningsvärt nog, att kännas kallare än i rummet ovanför, om övrig värme stängs av.
 
Tack Björn_S! Det är min personliga gissning också att rent ekonomiskt är det nog en dålig affär men att det skulle förbättra ventilationen och göra huset mer oberoende av elpriset i framtiden. Tack för svaret.

Leif0413, tack för svaret. Varför är en gjutjärnskamin bättre än t ex en täljstenskamin?
 
Om det finns flera rökkanaler och ventilationskanaler, så kommer ventilationen att bli bäst om man monterar kaminen mot den rökkanal som har ventilationskanalerna som 'grannar' i muren.

En täljstenskamin lagrar värmen mer än en gjutjärnskamin.
 
+..I dessa Elberoende samhällena vi lever i dag är ju kaminen oumbärlig...;) Stormar anamma"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.