Vi köpte en kamin vi ska ha i vardagsrummet. Jättefin - men det finns egentligen ingen märkning. Det står något tyskt på en av luckorna, tyvärr har jag det inte uppskrivet. Vi har ett par vänner som har en likadan kamin. Alla detaljer ser exakt likadana ut. Enda skillnaden är att det på deras står Norrahammars bruk på sidan, och har brukets emblem ovanför den översta luckan. Så också på den emaljerade likadana spis som Nacka byggnadsvård har sålt! http://www.nackabyggnadsvard.se/default.asp?VisaSida=plist/hdetalj.aspZQQZAnr=NH%20kamin%20R%F6d

Är det någon som har någon koll på vad det här är för kamin, när den kan ha tillverkats? Och hur det kommer sig att de har en norrahammarmärkning men inte vi? Har vi någon sorts kopia? Jag kan väldigt lite om kaminer, måste jag erkänna... :)

Ännu en fråga.
Vi har en Skoglund & Olson stående ute i lidret, den har no 2. En liten fyrbent "gris" med en spisplatta. Är det någon som vet något om den kaminen?
 
  • kamin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo, det finns en hel del info där, men jag har inte hittat något om varken vår Skoglund & Olsson-spis eller vår kamin varken där eller när jag har googlat. Tack ändå.
 
Vi har en väldigt lik kamin, ornamenten är likadana men luckan sitter längre ner och har lite annorlunda hål för glimmerglasen. Vår är märkt med ett C och ett H med två korslagda murarhammare eller likande emellan. Märkningen sitter precis över luckan. På spjället är det tysk text. Toppen är identisk med den hos nacka byggnadsvård. Vi har ingen aning om var den är gjord men jag skall posta en bild på den senare.
 
Här kommer en bild på vår kamin, tittar man noga är ju ornamenten lite olika utförda, men likheterna är många. Kanske plagierade man ganska friskt....

Vill inte kapa tråden men kanske är de tillverkade vid samma gjuteri? Kan det vara danmark eller tyskland?
 
  • kamin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De var onekligen väldigt snarlika varandra! Och själva toppen ser exakt likadan ut.
Vi kollade vad det stod på tyska och det var Schwach Mittel-Stark, dvs Svag / Mellanstark. Antagligen för att reglera spjället, vad vi kunde räkna ut. :)
 
Ja, det är samma märkning som på våran, och mycket riktigt för spjället. Antingen är kaminerna tyska eller gjorda för export till tyskland, men jag tycker att det förstnämnda låter troligast och jag har inte kommit på något svenskt bruk som skulle ha C H som signering.
 
Det lustiga är, tycker jag, att förutom emblemet är vår kamin exakt likadan som Norrahammarkaminen. Exakt. Jag har stått och jämfört dem, i och för sig med ett kort i ena handen och kaminen framför mig, men alla ornament stämmer, luckplaceringen, små detaljer...
 
jättesnygg kamin i jugendstil :)
aof, hur fyller man på din kamin? Finns det en lucka i toppen som man fyller bränsle på? Då kan jag gissa att den var avsett till att elda med kol/koks. Vanliga vedkaminer har sällan en asklåda. Det skulle stämma med Tyskland där det var gott om kol :).

Har du rundgång i din kamin? Jag menar en "rökgasledning " som går runt eldstaden och under asklådan innan röken släps ut till skorstenen. Det brukar se ut som om kaminen har dubbla väggar? Hade själv en dansk Sveneborg-kamin med rundgång- lösningen och den var otroligt effektiv :). Grattis till ett så vackert smycke!
gaia
 
Ja, luckan för påfyllning sitter i framkant på toppen, jag tror du ser den om du klickar och förstorar bilden. Det är möjligt att den är anpassad för kol, men luckan är som tur är tillräckligt stor för att få ner veden... Någon rundgångslösning har den tyvärr inte men varmt blir det ändå!
 
Ja, nu ser jag luckan :). Man tände den med ved nere vid stora luckan och sen kom kol/koks uppifrån med lagom portioner. Man kunde fylla den med koks och strypa luften så det bara glödde på galler och kaminen kunde hålla jämn värme över natten. Det brukade finnas en vajer som man kunde skaka rostergaller med så askan hamnade i asklådan. Var det glöd kvar på morgonen så fortsatte man med koks/kol. Genom glimmerglas kunde man se om det finns glöd och för att inte skaka rosten för mycket. Rätt genomtänkt fast man skulle tro att allt finns för dekorationens skul :).
Kokskaminer var nog vanliga i Sverige men bara i städer som hade stadsgas för där tillverkades också koks som biprodukt . Koks var ett lätthanterlig och kompakt bränsle. Värmevärdet ca 2,5 x ved och mycket högre densitet så en säck koks räckte länge :). Möjligt att man köpte gjutformer i Tyskland ...?
gaia
 
"Det brukade finnas en vajer som man kunde skaka rostergaller med så askan hamnade i asklådan."

Rostgallret skakas med en "pinne" som sticker ut genom ett hål under den undre luckan. "pinnen" har även ett hål i sig som jag misstänker är till för att kunna skaka med spiskroken utan att bränna fingrarna. Är det "pinnen" som heter vajer eller vad gjorde man med vajern?

Värme hela natten låter för bra för att vara sant, kanske får köpa några säckar koks...

Angående gjutformar så verkar de ha cirkulerat ganska friskt mellan bruken, det är många modeller som är nästan identiska hos de olika bruken.
 
aof skrev:
"Det brukade finnas en vajer som man kunde skaka rostergaller med så askan hamnade i asklådan."

Rostgallret skakas med en "pinne" som sticker ut genom ett hål under den undre luckan. "pinnen" har även ett hål i sig som jag misstänker är till för att kunna skaka med spiskroken utan att bränna fingrarna. Är det "pinnen" som heter vajer eller vad gjorde man med vajern?

Värme hela natten låter för bra för att vara sant, kanske får köpa några säckar koks...

Angående gjutformar så verkar de ha cirkulerat ganska friskt mellan bruken, det är många modeller som är nästan identiska hos de olika bruken.
När det gäller Norrahammars gjutna kaminer etc så kan nog detta vara vägen till att få hjälp:

http://web.telia.com/~u36308985/ (dock begränsad öppettider)

mvh Kgust ( från Norrahammar)
 
aof skrev:
Vi har en väldigt lik kamin, ornamenten är likadana men luckan sitter längre ner och har lite annorlunda hål för glimmerglasen. Vår är märkt med ett C och ett H med två korslagda murarhammare eller likande emellan. Märkningen sitter precis över luckan. På spjället är det tysk text. Toppen är identisk med den hos nacka byggnadsvård. Vi har ingen aning om var den är gjord men jag skall posta en bild på den senare.

"1903 Startade Carl Henning Swahn, C.H Swahn Gjuteri & Mekanisk Verkstad "

Förmodligen det gjuteri ni söker, nu mer ombildat till "Vattenhuset AB"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.