Jag har köpt ett hus som jag får tillträde till i feb -14, planen är att renovera stor del av huset och få till ett vettigt värmesystem.

Förutsättningar:
Tegelhus från 1920 på 88m2 (på 2 plan)
Uthus med förråd, eluppvärmd tvättstuga, VVB mm, ca 30m2, Bara en meter från huset.

Övre plan: Luft/luft VP sitter i hall och blåser upp mot ovanvåningen.
Nedre plan: Direktel och kamin (Gammal viking)

Jag skulle vilja ha en kamin som jag kan tända upp på morgonen mellan kl. 6-7 innan jag kör till jobbet och sen elda igen när jag kommer hem vid 18-22. Är dessa ca 5h tillräckligt för att ladda en ACC-tank som klarar av golvvärme på max 50m2 och ev. varmvatten?

Andra alternativ som jag ser det är en täljstenskamin och en till luft/luft VP som kan hålla grundvärme när jag inte är hemma.

Vad tror ni?
 
Kör! Jag installera en kakelugnspanna just i vårt nya hus, 3 rejäla pålägg på ca 1h ladda upp 1200l till 65grader som värmde 220kvm golvärme dock... Detta höll sedan utan problem till kvällen innan luftvattenpumpen tog över igen detta var endast ett prov av systemet.... billigt i inköp-knappast men gratis värme å vv när man eldar slår ju det mesta :-D
 
Vattenmantlade kaminer brukar kunna avge i storleksordningen 20 kW. 5 timmar eldning ger då 100 kWh. Det räcker säkerligen ganska långt, även om det kanske krävs mer ibland. I praktiken har du några problem dock. Det lär krävas ganska aktivt eldande för att få ut dessa 20 kW. Det räcker inte med ett par pinnar då och då utan du måste mata in ofta så att fyren aldrig falnar. Är du beredd på det och att det blir skräpigt inne kanske det är ett system för dig, men vänta dig inte att det är bekvämt.
 
kakelugnspannan är nog lite över min budget eftersom jag behöver tank, laddstyrning och hela kittet.. :) Misstänker att du är nöjd med den annars?

Det är ganska mycket pengar som ska ut, surt om man ångrar sig i efterhand.. Visst kan man köpa en Luft/vatten VP i så fall. Hur mycket ved behöver man släpa in per dag i ett ungefär?
 
Raddar eller golvvärme? Spelar roll när det kommer till framledningstemp och hur mycket av tanken som går att nyttja. Ner till 35 grader, eller måste det eldas redan vid 55-60?
Går det inte att ställa en riktig vedpanna i uthuset?
Ska du ändå böka med ved är det bättre att göra det rikigt, och tänk flera gånger.
Själv är jag numer värmepumpfan, efter 10 års stök med denna ved.
 
stoffe88 skrev:
Jag har köpt ett hus som jag får tillträde till i feb -14, planen är att renovera stor del av huset och få till ett vettigt värmesystem.

Förutsättningar:
Tegelhus från 1920 på 88m2 (på 2 plan)
Uthus med förråd, eluppvärmd tvättstuga, VVB mm, ca 30m2, Bara en meter från huset.

Övre plan: Luft/luft VP sitter i hall och blåser upp mot ovanvåningen.
Nedre plan: Direktel och kamin (Gammal viking)

Jag skulle vilja ha en kamin som jag kan tända upp på morgonen mellan kl. 6-7 innan jag kör till jobbet och sen elda igen när jag kommer hem vid 18-22. Är dessa ca 5h tillräckligt för att ladda en ACC-tank som klarar av golvvärme på max 50m2 och ev. varmvatten?

Andra alternativ som jag ser det är en täljstenskamin och en till luft/luft VP som kan hålla grundvärme när jag inte är hemma.

Vad tror ni?
Vad hade du tänkt att ha för teknik som styr allt? Hur stor acc tank?
 
Fotografen skrev:
Raddar eller golvvärme? Spelar roll när det kommer till framledningstemp och hur mycket av tanken som går att nyttja. Ner till 35 grader, eller måste det eldas redan vid 55-60?
Går det inte att ställa en riktig vedpanna i uthuset?
Ska du ändå böka med ved är det bättre att göra det rikigt, och tänk flera gånger.
Själv är jag numer värmepumpfan, efter 10 års stök med denna ved.
Bara golvvärme, så det kommer inte krävas jättehöga temperaturer i tanken.

Uthuset har faktiskt en egen skorsten men jag tror den slutar i höjd med husets nock, annars är det klart plats till att bygga något vettigt pannrum där, jag måste nästan ändå ha acc-tank där ute.


noone70 skrev:
Vad hade du tänkt att ha för teknik som styr allt? Hur stor acc tank?
Den biten har jag inte tänkt på än, något förslag?
500-750L är väl lagom med VV-slinga iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.