Jag har en kamin enl bild. Mina funderingar är på luften till fläkten jag ritat dit.
Idag tar fäklten uteluft, väldigt kall luft som värms upp genom kaminen. Varför är den inte konstruerad att ta inne luft och värma den ist. Verkningsgraden borde ju bli mycket högre eller?

// Cinema101
 
  • kamin1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lär bli svårt att få fyr i kaminen...Blir samma fenomen som att ha köksfläkten på när du skall göra en bralla"....

mVH
 
PX-21 skrev:
Lär bli svårt att få fyr i kaminen...Blir samma fenomen som att ha köksfläkten på när du skall göra en bralla"....

mVH

Varför skulle det bli så?.Luften går ju in vid typ golvet av kaninen och ut 1.5m längre upp. Ren cirkulation, dock mycket varmare luft.. Det är ju andra spjäll som sköter lufttillförsen av själva elden..
 
En bra anledning att ta uteluft är väl att den varma inneluften har man ju redan betalt en gång för att värma. Det är ju mycket bättre ur värmekostnadssynpunkt att ta uteluft.
 
Bild igen
 
  • kamin2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
cinema101 skrev:
Varför är den inte konstruerad att ta inne luft och värma den ist. Verkningsgraden borde ju bli mycket högre eller?
Det blir väl inte så bra, eftersom du isf måste ta in kall uteluft i rummet istället.
 
Redigerat:
Immobil skrev:
Det blir väl inte så bra, eftersom du isf måste ta in kall uteluft i rummet istället.
Så kanske de är, med det finns ju ett spjäll så att kan välja att bara köra uteluft och stänga av fläkten, alt köra lite på fläkten och lite på spjället. Då får man ju mix av uteluft samt cirkulation av den varma luften.

Tänker jag kanske fel?
 
Var tar kaminen in luft till elden?
På vår går det en anslutning från hålet i golvet in till under kaminens eldstad. När luckan är stängs är det det enda stället som luft kommer in till förbränningen. Ingen kall luft kommer på så sätt någonsin ut i rummet. Vad är det för problem du försöker lösa egentligen? Kommer det kall luft ur kaminen när du eldar?

Vi har ingen mekaninsk fläkt.
 
Redigerat:
pinebar skrev:
Var tar kaminen in luft till elden?
På vår går det en anslutning från hålet i golvet in till under kaminens eldstad. När luckan är stängs är det det enda stället som luft kommer in till förbränningen. Ingen kall luft kommer på så sätt någonsin ut i rummet. Vad är det för problem du försöker lösa egentligen? Kommer det kall luft ur kaminen när du eldar?

Vi har ingen mekaninsk fläkt.
Luft till förbränningen tas in via 4st skjutluckor på framsidan av kaminen. "Inneluft från huset"

Det jag försöker "lösa" är att fläkten tar säg -5 gradig uteluft som värms upp genom strömmning genom kaninen och jag får ut säg 30-40grader varm luft genom luftuttagen ut i rummet. Alltså EJ förbänningsluft.

Hade man istället valt att värma inne luft som är 18grader så borde ju temperaturen på luften ut till rumet öka avsevärt. Tanken är att verkningsgraden på kaminen borde ju öka då.

Spjället är på bilden nere till vänster är till att man kan blanda uteluft med luft från fläkten.
Man kan alltså tillsätta en del uteluft om man vill. EJ förbränningsluft

Har god ventilation i huset.
 
God ventilation....Har ni mekanisk till/frånluft..så störs den också om luften till kaminen skall tas från rummet....Och som nån sa som du än gång värmt upp också...ingen vinning?

Mvh
 
Temperaturdifferensen mellan rökgaserna och luften skulle minska med ca 20 grader om du tar rumsluft som förbränningsluft istället för uteluft (om det är nollgradigt ute) vilket sänker verkningsgraden på kaminen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.