Hej alla!
Vi har tänkt oss att sätta in en kamin i vårt Ä-byhus, i ett Ägir, någon mindre variant. Finns det något som gjort det? Vad kostar det? Gör Ä-byhus något av jobbet?
Vi ska få flytta in i början av maj...lääääääängtar!!!!!! ::)
 
Hej
Vi ska ha en i vårat. Älvsbyhus sätter inte in den.. man får köpa den själva och göra montering själv eller anlita säljarna av spisen.
Vi snackade med vår hus-säljare om just detta och han sa att dom kan förbereda huset för den om man vet var man vill ha den. Dom gjorde tillomed ändring på vårt bygglov för spisen och skorstenen utan att vi behövde sä nått.

Vi ska ha antingen Contura 580 eller Camina Art Vision.. Det blir nog en Camina, dels för att den är ett antal tusen billigare och är en aning större än conturan osse är dom snygga båda två. Minns inte priserna exakt men conturan ligger runt 17-18000 och caminan på ca 14-15000.
Golvskyddet måste du ha.. plåt eller glas kostar ca 2000:-. Annars kan du lägga klinker där själv. Skorsten ligger på ca 1000:- metern.. räknar runt 7-8000:- för ett enplanshus. Jobbet för att sätta in den ligger på ett cirkapris runt 10000:-
Sen kommer det fläkt om du ska koppla den till friskluftsintag, i vårt fall genom golvet, fläkten går på en 6-700:-.. ja de e i stora drag.
 
Vad för skorsten kostar 1000kr/meter ?
Vi har hört oss för med en försäljare i Umeå, dem skulle ha mellan 2-2500kr/m, men det var en sådan som man inte behöver något schakt till. Bara såga upp hål och dra rätt genom bjälklag och tak m.m.
 
Vad tar Ä-byhus för att förbereda? och vad innebär det?
/J.
 
Priset på skorsten fick vi från varuhuset där vi kolla på spis. Det är sån skorsten av typ rör dom bara dra igenom taket. Behöver inte ta upp större hål än 5 cm större än själva röret.
Dom sa till oss att den kostar runt 7-8000:- till ett enplanshus med 2.40 i takhöjd, sen genom vinden och slutligen på taket. Det är bara rören som ligger på pris runt 1000:- metern.. själva slutröret på taket kostar givetvis lite mer men totalt skulle det bli 7-8000:-
 
Vi fick betala 10000kr för montering av skorsten, Kamin(handöl 10T) och stege på taket! (Då ingick även stegen i priset!)
Fick tips där jag köpte kaminen på en lämplig montör!

Kamin kostade 19000kr
Skorsten 12000kr
fläkt 2000kr
Golvplåt 1000kr
montering ink stege 10000kr

Totalt: 44000kr
 
Vi monterade en stor täljstenkamin-Sofiero och betalade 47.000 kr inclusive allt. det handlar om en Jorduggla-Lb-hus. Vet inte om det var för dyrt??
 
archie skrev:
Det kostar inget extra, det innebär att de ser till att inga ledningar eller rör dras ivägen för där skorstenen skall vara.

Om du kaminen däremot är väldigt tung, typ kakelugn eller stor täljstenskamin kan grunden behöva förstärkas och det kostar en slant

Ska du lägga en täljstenskamin eller eller kakelugn i ett älvsbyhus, som inte har platta på mark, så har du nog lite mer jobb än att förstärka grunden. Du har ju bara trästomme undertill, fläskar du dit en kamin på närmare tonnet, så tror jag inte golvbjälklaget mår så gott. Tror du måste gjuta en hel sockel som kakelugnen ska stå på i sådana fall, och det lär ju vara lite jobb.
 
Med anledning av ovanstående tillägger jag att ska du ha vanliga kaminer som t.ex. Contura 580 eller Camina Art Vision väger dessa 100 resp. 122 kg och är ingen fara att sätta in, här behöver du inte göra nått med förstärkningar.
 
Vi har valt en tälgstenskamin på 1500kg och då har dom förberett med å gjutit en platta i grunden sen ska dom mura upp från den så det blir ett helt annat pris... får betala 40k för montering av kamin inkl skorsten å lite andra smågrejer.. :( Men dom värmer gott så vi tyckte det va värt det :)

Mvh Björn
 
vem gjuter plattan i grunden åt er,älvsbyhus eller?
 
Hur tung kamin kan man ha i ett älvsbyhus?
 
Vi har lagt in en täljstenskamin på 2,6 ton och företaget som gjorde grunden gjorde ett ordentligt fundament samtidigt. De tog ca 7000 kr för material och jobb, tyckte vi var ok. Sen har vi sågat upp gollvet och murat upp med leca sista biten och det blev jättebra! Vi har ett Sleipner. Inflyttad sen 3 veckor :).

Jag har för mig att Älsvbyhus sa att deras golv max klarar 350kg.
 
vi ska ha en handöl 10T eller en contura 550, men vi bygger ett mimer. handöl väger 220kg tror jag. den andra var lättare...
 
therese82 skrev:
vi ska ha en handöl 10T eller en contura 550, men vi bygger ett mimer. handöl väger 220kg tror jag. den andra var lättare...
Ja, Conturan väger runt 100-120 kilo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.