Gör tilluften i rum som är belägna långt från kaminen att värmen inte sprider sig dit in?
 
Givetvis är det bättre om tilluften tillförs det rum där kaminen står och sedan flyttas till rum med frånluftsdon. Kaminen suger ju dessutom själv luft, och tas denna från rummet kommer luftströmmen att gå mot kaminen från de andra rummen, iallafall om kaminen inte har egen tilluft, eller det finns ett tilluftsdon i kaminrummet.

Kaminer värmer bäst i öppna planlösningar och där värmen kan sprida sig uppåt i huset tex via trappor.


För att undvika problem med rökgaser/förbränningsluft är det dessutom en god idé att ha en kamin med "eget" uteluftuttag för förbränningsluften. (Oavsett om det är F, FT eller FTX -fläktar i huset) Då kan man undvikaluftrörelser pga förbränningen, och potentiella inrökningsproblem. (Fläktarna skall ju normalt skapa ett visst undertryck i huset, som konkurrerar med eldens behov av luft),
 
Jag har tilluft även till det (de) rum där jag funderar på kamin samt spiskassett men är tveksam till om det går att ordna separata uteluftuttag (om det inte går att lösa via den befintliga murstocken).

Är det nån risk att kamin/kassett förstör FTX-anläggningens arbete? Kan det bli "för stort" undertryck? Jag har ju inte tänkt att jag ska elda hela tiden så det elden behöver bara luft vid vissa tillfällen.

Jag har egentligen funderat mest på luft/luftvärmepump men känner mig osäker på hur den påverkar FTX-anläggningen. LLVP + FTX verkar vara en vanlig kombo men kan jag kombinera alla tre (kamin/kassett + LLVP+FTX) utan att suboptimera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.