Hej, nu när hösten börjar rulla in känns det som att det börjar bli dags att förbereda för att överleva vintern. Vi har en vindsvåning i en gammal skånelänga där våningen under oss står tom och där finns ingen värme påslagen. Det här gör så att det även blir väldigt kallt i vår lägenhet då det kyls underifrån.

därför står vi nu i valet mellan att antingen sätta in en braskamin för att få extra värmetillförsel eller att isolera under golvet för att försöka hålla värmen inne. Båda delar kostar ungefär lika mycket men vi har inte råd att göra både och.

jag är dock osäker på om något av alternativen kommer att lösa problemet fullt ut. kaminen kommer ju att ge värme och mysfaktor när den är igång men jag vet inte riktigt om den kommer hålla värmen uppe över natten. när det kommer till isoleringen undertill vet jag inte om det kommer att klara av att hålla kylan borta.

jag är djupt tacksam för all input jag kan få och tips om hur andra klarat av att endast ha övervåningar uppvärmt.
 
Åger ni hela huset, och vad är skicket i övrigt? Isolering mot mark undervåningen, fönster tak etc. ?
 
fastigheten ägs gemensamt av släkten. halva undervåningen är stall där det ofta är mycket öppna portar och fönster. i den andra halvan är där en lägenhet som inte används som renoverades för ca 10 år sedan men de gamla fönsterna från 1890-talet när lägenheten var ett grisstall bevarades så de är nog inte direkt det mest isolerade. jag tror att vägarna är av någon ler-variant som inte de heller är särskilt vindskyddande allt som allt så är nedervåningen inte värd att hålla uppvärmd då det läcker ut mycket värme där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.