Hej har köpt 3st Eufy Cams för att får lite bättre u0psikt på tomten, Grannen hade inbrott för ett tag sedan så för mig är det en lite lugnare känsla att ha vs att inte ha kameror. Nu till min fråga, måste jag sätta upp en skylt för detta även om jag bara har min egen tomt under uppsikt?
 
@
martin7805 martin7805 skrev:
Hej har köpt 3st Eufy Cams för att får lite bättre u0psikt på tomten, Grannen hade inbrott för ett tag sedan så för mig är det en lite lugnare känsla att ha vs att inte ha kameror. Nu till min fråga, måste jag sätta upp en skylt för detta även om jag bara har min egen tomt under uppsikt?
Vet inte. Men om du vill undvika ovälkomna gäster så borde du väl skylta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
martin7805 martin7805 skrev:
måste jag sätta upp en skylt för detta även om jag bara har min egen tomt under uppsikt?
JA de som går in på din tomt skall ha möjlighet att välja på om de vill bli filmade eller inte
 
  • Gilla
  • Haha
oscarwww och 4 till
  • Laddar…
Inget krav på skyltar om kamerabevakning utförts i privat regi. Men det är såklart önskvärt i avskräckande syfte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
JA de som går in på din tomt skall ha möjlighet att välja på om de vill bli filmade eller inte
Detta gäller enbart allmänna lokaler samt butiker och likande där allmänheten har tillträde. TS skall bevaka tomten utanför sin privatbostad och då gäller inte Kameraövervakningslagen.
Enligt 5 § kameraövervakningslagen gäller inte lagen vid kameraövervakning av en plats dit allmänheten inte har tillträde om övervakningen bedrivs av en fysisk person som ett led i en verksamhet av rent privat natur. Exempel på detta är när någon har kameraövervakning på sin tomt eller i sitt hem, för eget intresse.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Jockas021 Jockas021 skrev:
Detta gäller enbart allmänna lokaler samt butiker och likande där allmänheten har tillträde. TS skall bevaka tomten utanför sin privatbostad och då gäller inte Kameraövervakningslagen.
vad gäller för övervakning av privata tomt?
 
  • Wow
EvertL
  • Laddar…
martin7805 martin7805 skrev:
Hej har köpt 3st Eufy Cams för att får lite bättre u0psikt på tomten, Grannen hade inbrott för ett tag sedan så för mig är det en lite lugnare känsla att ha vs att inte ha kameror. Nu till min fråga, måste jag sätta upp en skylt för detta även om jag bara har min egen tomt under uppsikt?
Nej behövs ingen skylt för det. Men viktigt att du inte får med något utanför tomten på videon.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T tergo skrev:
JA de som går in på din tomt skall ha möjlighet att välja på om de vill bli filmade eller inte
Helt fel svar tyvärr.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Helt fel svar tyvärr.
kanske, men då får man sätta upp en skylt med tillträde förbjudet i tomtgränsen ,annars finns det risk att någon från allmänheten går in och knackar på dörren

  • Övervakning sker som privatperson
  • Övervakningen sker av en plats dit allmänheten inte har tillträde
  • Syftet med övervakningen är av rent privat natur
 
Har en bekant som satt upp en skylt som lyder "Uninvited visitors are welcome to become a part of my YouTube channel Live"
Vet inte om det avskräcker dock.
 
  • Gilla
NizzeBygg
  • Laddar…
Inbrottslarm som spräcker trumhinnor funkar nog, kameror avskräcker nog knappast..,
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Garderobssnickarn
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inbrottslarm som spräcker trumhinnor funkar nog, kameror avskräcker nog knappast..,
jag trodde lika som dig tills för en tid sedan. Då visade grannen upp en film som hans kamera hade fångat när han inte var hemma. Där syns två maskerade personer som går och kikar in ifönster går sedan fram till dörren (med vad som ser ut som en kofot) sedan får den ena syn på kameran. Då vänder båda ner blicken och går snabbt därifrån. Så vissa avskräcker det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Instämmer med att kameror avskräcker (vissa bus iaf). En polare kunde undvika inbrott i deras sommarstuga med hjälp av en kamera. Fick till och med höra kidsen som stod med kofot ”oh shit det sitter en kamera där uppe”, varav han också fick en fin bild på deras ansikten
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
023491e2bceb9ed11cb3ead1f1b5e36a--the-simpsons-funny-expressions.jpg
 
  • Gilla
  • Haha
Incoog och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.