Hej.

På en hem&villamässa (tror jag det var) för nåt år sen såg jag ett larmsysten som verkade ganska coolt.

Det jag kommer ihåg är att man kunde koppla in fyra kameror och att kameran var
ihopbyggd däckaren. Jag hade en beskrivning (borta) som hade flera kameror som var riktade
mot dörrarna till huset utomhus och sen mailade bilderna när nåt rörde sig. Man kunde också få sms med meddelande.
Jag minns också att säljaren pratade om att larmet kunde styra utomhusbelysningen genom att mäta ljuset i kameran!

Själva idén är att kunna få lite koll på omgivningen kring huset tycker jag verkar perfekt. Om nån är lite för nyfiken på dagen när man
inte är hemma kan man ju se detta. Sen kunde man välja om och när sirenen skulle väcka grannarna.
Perfekt för mig eftersom jag har djur inne och gärna vill fortsätta hälsa på grannarna.
Grejen var den också att man kunde skicka sms och själv slå på sirenen om man ville efter att ha tittat på bilderna!

Nån som känner igen nåt av detta eller vet mer?
(google gav inget)

Frippe
 
Finns en uppsjö av olika system, men de flesta lagrar bilderna lokalt och de bör man därför inte satsa på. Nedan finner du länkar till två olika lösningar med offsite storage - den ena är ett färdigt paket och en väljer du själv vilken server du vill lagra bilderna på.

http://www.observit.se

http://www.bacoll.se/utomhuskamera.html
 
T
Bra att veta om IR är att de triggar på djur, ibland t.o.m på lövverk när det blåser ute. Bästa sätt då är att använda dubbel IR som filtrerar mycket av dessa felkällor. Har själv utomhusbelysning som startade varje gång det stormade eller när grannkatten gick förbi, ekorren blev också skrämd en kväll tills jag flyttade om lampan.
 
Hej.

Tack för svaren. Jag kollade länkarna men det var inte nån jag såg på mässan.
Kamerorna på länkarna är inte det det jag söker (kanske för att jag kommer ihåg den andra burken).
Mässlarmet var liksom ett komplett larm klappat och klart med ingångar för brandvaranre utgång för siren etc plus att det
också då kunde klara fyra kameror på en gång. Sen var det också byggt just för att skicka bilder och annat som mail
och var förberedd för detta tillsammans med med gsmmodem som ett paket. (Fn att jag supit bort lappen.)

Frippe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.