Hej!
Vi vill väldigt gärna göra om vår kallvind till varmvind utan att få problem med fukt (det är ett gammalt timmertorp). Men hur mycket jag än läser här på forumet hittar jag inte svar på hur jag kan göra i mitt fall. Tyvärr är taket precis omlagt och det är ej gjort för att ha sk klimatvind så vi pratar om att isolera inifrån. Jag förstår att jag utifrån och in vill ha tegelpannor, papp, råspont, luftspalt, isolering, ångspärr, innertak. Samt ventilation i takfot och nock. Men har 2 frågor utifrån vårt torp:


  1. Det är ett åstak så svårt göra luftspalt från takfot till nock. Kan man göra luftspalt gavel till gavel istället? Andra ideér?
  2. Ovanför badrummet finns inget golv på isoleringen i vindsbjälklaget och det är inget utrymme som kommer kunna inkluderas i varmvinden. Hur gör jag för att inte få problem med fukt här? Vill helst lägga lite extra isolering i också (då det gamla är typ 10cm kutterspån bara). Är det dumt för att det då blir kallare och därmed större risk för kondens?
 
  • Oinredd kallvind med synliga takbjälkar, lutande tak och staplade lådor på ett gammalt trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oinredd vind med synliga takbjälkar, lutande tak och ett litet fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.