Hallå!

Har läst lite trådar och insett att det här med kallvind och mögel är ett vanligt bekymmer.

Men jag har en svärmor som köpt hus byggt 1957 som har en kallvind där det var mycket svartmögel, fönster är bytt 2014 och taket är bytt 2021. Ingen riktig ventilation vid takfot finns utan endast ventiler på kortsidorna.

I samband med takomläggningen har dom bytt råsponten i anslutning där dom haft läckage och den råsponten ser helt opåverkad ut.

Så nu till min fråga!
Vad tror ni här på forumet? Hur stort problem är det här?

Katastrof? Måste något göras direkt? Och vad bör i sådanafall göras?
 
  • Vindsutrymme med synlig svartmögel på råsponten och en sladd hängande från taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Loft med träbjälkar och råspont, synlig svartmögel på innertaket, sågspån och skräp på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kallvind med svartmögel på takets råspont och spån på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med synlig råspont och sågspån på golvet i ett äldre hus. Träet har några mörka fläckar och är en del av diskussion om mögelproblem och ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där ser ju onekligen ganska härjat ut. Vad är det för fukthalt i trät? Jag hade i detta skedet inte litat på forumet utan försökt kontakta någon expert.

Många kallvindar är byggda för att INTE ha en ventilation, så det i sig behöver inte vara fel. Åter igen, jag tror en expert hade varit läge att konsultera.
 

Titta på den så kanske några frågor besvaras.
 
namnbyte
Ett tillskott från sidan, vi har en till synes helt identisk kallvind helt utan ventilation - samma allt, inte en tillstymmelse av mögel där uppe.

Skippa takfotsventilationen, ta en funderare om ni vill behålla eller plugga den befintliga ventilationen. Men innan ni gör något, försök få reda på vad som startade mögelangreppet. Kan ha varit så enkelt som läckaget in satte igång allt, nu när läckaget är borta dör möglet ut/avstannar helt (men ser fortfarande inte så gott ut).

En viktig aspekt på ventilerad vind är att Ja man ventilerar ut fukt, men luften som kommer in då? Man ventilerar även IN fuktig uteluft.

Och jag jobbar inte med detta, är min samlade åsikt efter att ha bedömt vår egen vind och vad vi skulle göra där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.