Hej. köpte vårat hus för lite mer än ett år sen och då var där micro bakteriell påväxt inne på vinden, kommer dock inte ihåg hur det såg ut där uppe då men kan inte minnas att det såg ut så här som det gör nu iaf.

Huset är ett 1/5plans hus utan källare, har varit vanliga el element som uppvärmning men har har satt in två stycken värmepumpar istället, en där nere och en i sovrummet där uppe.
Är nyare fönster där nere samt att där sitter 3 stycken friskluftsventiler. Är ganska öppet där nere.

Finns två sovrum där uppe samt en hall mellan rummen, takfönster i hall samt sovrum med vp. Där uppe är den enda ventilation är en friskluftsventil i ena sovrummet, sen är det bara ventiler i takfönsterna, i andra sovrummet där vp sitter är där ingen ventil förutom fönstret.

I hallen sitter trappstegen till vinden som ser ut att vara isolerad..

Nu på bilderna så ser det ut som vissa brädor är vita samt att vissa är fläckiga och ena sidan är helt svart.

Ventilationen på vinden är två stycken ventiler i vardera sida.
 
Träbjälklag och isolering i vind med synliga takstolar och brädgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Oisolerad vind med öppet takstolssystem och golv av lösa plankor över gul isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ventilationsrör genom taket på en vind med isolering och träreglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träyta med spårvägar och mindre hål, tecken på skadedjur som trägnagare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en träkant och dammiga ytor i ett dunkelt utrymme med spindelnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörk vind med synligt träbjälklag och isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerad vind med träreglar och två små ventiler på en gavelvägg samt svart mögel nederst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolering och träbjälkar på ett vindsgolv under en snedtakskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vind med synliga träbjälkar och isoleringsmaterial på golv, några bitar isolering saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörk vind med träbjälkar och isolering, svagt belyst av en strålkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolerat vindsrum med synliga takbjälkar och ventilationsluckor, tecken på mögel i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mörk vind med träbjälkar, isolering och mögel på underlagstaket belyst av en strålkastare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Isolering och träbjälkar på ett vindsgolv under en snedtakskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bilden på mot gaveln ser ut att ha svartmögel, ser även ut som att någon varit där och vänt på isoleringen? Har du badrum precis nedanför?
 
Badrummet är där ventil röret sitter, hur får man bort svårt mögel? Farligt?
 
Inte bra iaf ☺
Är det rummet med vp under som det är påväxt? Googla boracol för att ta bort, sätt dit en fuktighetsmätare så du vet om det är för fuktigt.
 
Ser ju ut att vara ytligt. Men det viktigaste är att ta reda på varför. Finns det något gammalt frånluftsrör som går upp där?
 
Det svarta vid gaveln ser ut som det kan ha funnits/finns något takläckage och utifrån att man plockat eller bytt isolering.
 
rastlos skrev:
Inte bra iaf ☺
Är det rummet med vp under som det är påväxt? Googla boracol för att ta bort, sätt dit en fuktighetsmätare så du vet om det är för fuktigt.
njae, fläcken som sitter på kortsidan, precis till höger om den sitter värmepumpen. där det är värst är en klädsammare utan vent.

men om det är för fuktigt vad gör man då?
 
Chrissofsweden skrev:
Ser ju ut att vara ytligt. Men det viktigaste är att ta reda på varför. Finns det något gammalt frånluftsrör som går upp där?
nä det finns det ej, men ventilations rören, ska man isolera dom?
 
björnen123 skrev:
nä det finns det ej, men ventilations rören, ska man isolera dom?
Ja, det ska man. Den varma luften kondenserar när den möter den kalla luften på vinden.
 
Hammarfall skrev:
Ja, det ska man. Den varma luften kondenserar när den möter den kalla luften på vinden.
Är de vanlig isolering som ligger på vinden man använder eller någon speciell?
 
Björnen, slappna av! Ditt hus ser jättefint ut! Mitt hus är från 1974 med samma konstruktion och jag har sämre råspont med fler vita brädor men oroar mig inte det minsta. Det blir så här med gamla hus. När jag satte in en kamin i huset noterade jag att möglet minskade, troligen pga värmen från skorstenen.

Skaffa gärna en fuktmätare och mät fuktkvoten i brädorna. Är det över 25% är det allvarlig och måste åtgärdas omedelbart, då har du läckage någonstans.

Svartmögel får du av fukt. Ta reda på om du har läckage och täta i så fall så slutar möglet växa. Kolla att taket är tätt, kanske dags att lägga om?

Lägg på isolering på alla spirorör, de skall som andra sagt vara isolerade hela vägen med minst 45 mm mineralull för att förhindra kondens. Dessutom ger det ett visst brandskydd om fettet i kökskanalen fattar eld.
 
  • Gilla
Hammarfall
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Björnen, slappna av! Ditt hus ser jättefint ut! Mitt hus är från 1974 med samma konstruktion och jag har sämre råspont med fler vita brädor men oroar mig inte det minsta. Det blir så här med gamla hus. När jag satte in en kamin i huset noterade jag att möglet minskade, troligen pga värmen från skorstenen.

Skaffa gärna en fuktmätare och mät fuktkvoten i brädorna. Är det över 25% är det allvarlig och måste åtgärdas omedelbart, då har du läckage någonstans.

Svartmögel får du av fukt. Ta reda på om du har läckage och täta i så fall så slutar möglet växa. Kolla att taket är tätt, kanske dags att lägga om?

Lägg på isolering på alla spirorör, de skall som andra sagt vara isolerade hela vägen med minst 45 mm mineralull för att förhindra kondens. Dessutom ger det ett visst brandskydd om fettet i kökskanalen fattar eld.
Okej, låter lite bättre iaf. Var där uppe precis och det verkar som att de svarta har torkat.
Närbild av torkade svarta stråk på en spånskiva, som kan vara en del av ett byggprojekt som diskuteras i forumet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpanel och spånskiva i taket med svarta fläckar och spindelväv, indikerar avsaknad av isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


på gavlarna, där ska inte sitta nån isolering? för det ser ut som en spånskiva sen träpanel på utsidan bara.
för på övervåning på vintern blir svinkallt och på sommaren svin varmt, kan man göra något åt det?

Är det en onödig utgift att lägga om isoleringen på vinden?

Tack för all hjälp alla.
 
Ditt svartmögel bör behandlas omgående. Det är aldrig bra att ha mögelpåväxt och det ser ut som din luftspalt är tilltäppt på bilderna. Bör öppnas upp så det kan andas.

Att byta ut sin isolering på vinden ger dig kraftigt reducerad uppvärmningskostnad. Kör med lösull. Finns flera olika företag som pysslar med det och det går att pressa ner i priser. Se till så dom sanerar din befintliga isolering. Du verkar ha spån i botten och sedan mattor uppe på.

Ångbroms för att minska energiförlust.

Cirkakostnad för en vanlig vind i 70-tals hus. 35tkr efter rot. Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.