Vi flyttade in i våras i vårt hus. Hela denna tid har vi haft ett fönster lite lite på glänt uppe på kallvinden. C 1 cm öppet. Bör vi stänga de nu? Är de dåligt för vinden eller rent av bra om de står uppe på en smal springa? Besiktningsmannen tyckte vi skulle lägga tilluftsventiler i båda änden på vinden men vi har inte gjort de... Än... Hur ska vi göra med fönstret? Stänga helt eller låta vara lute lite öppet?
 
Vad är huset byggt av? Är det öppet vid väggslutet/takutsprånget? Har du inga andra öppningar är ventiler bättre och mindre att tänka på vid tex hård vind.
 
Ventiler är vettigt på vinden.
 
H Hobbybyggaree skrev:
Vad är huset byggt av? Är det öppet vid väggslutet/takutsprånget? Har du inga andra öppningar är ventiler bättre och mindre att tänka på vid tex hård vind.
Trä.. Tegeltak.. Hmm... Vet inte om de finns öppningar där. Varför läser man att ventilera vind är inte en självklarhet? Det kan t. om göra saker värre?
 
Silver78 Silver78 skrev:
Ventiler är vettigt på vinden.
Ja, kanske. Men i brist på ventiler så är min fråga bör jag stänga fönstret eller behålla springan de står öppet?
 
Det handlar om balans i cirkulationen. När man tilläggsisolerar så har oftast varm luft ingenstans att ta vägen och då krävs det ökad cirkulation. Har du för mycket ventilation så kondenserar luften fortare och det blir fukt där det inte skall vara. Mät med hygrometer. Är det bra så behöver du inte göra något. Blir det dåliga värden så får du ta dig en funderare om det beror på för lite eller för mycket ventilation. Det finns ventiler som är ställbara. Hur man kommer fram till vad som är rätt är olika från hus till hus.
 
  • Gilla
mrpeterteter och 1 till
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Det handlar om balans i cirkulationen. När man tilläggsisolerar så har oftast varm luft ingenstans att ta vägen och då krävs det ökad cirkulation. Har du för mycket ventilation så kondenserar luften fortare och det blir fukt där det inte skall vara. Mät med hygrometer. Är det bra så behöver du inte göra något. Blir det dåliga värden så får du ta dig en funderare om det beror på för lite eller för mycket ventilation. Det finns ventiler som är ställbara. Hur man kommer fram till vad som är rätt är olika från hus till hus.
Vad är realistisk luftfuktighet på en kallvind denhär årstiden då??
 
Ett öppet fönster är bättre än ingenting om du har dålig ventilation. Enda sättet att vara säker är att mäta.
 
D DorisDoris skrev:
Vad är realistisk luftfuktighet på en kallvind denhär årstiden då??
Mellan 45-55 % helst. Över 75% anses generellt dåligt. Men även 60% är dåligt en riktigt varm sommardag. Desto kallare du har desto högre rf kan du ha utan mögeltillväxt. Helst skall man mäta vid olika tillfällen. Detta pga luftens förmåga att bära fukt skiljer sig mellan olika temperaturer. Ska se om jag hittat något tjusigt diagram.
 
Hittade en som du ser exempel på hur det skiljer sig.
 
  • Diagram som jämför absolut och relativ fuktighet vinter mot sommar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känner en som körde trygghetsvakten. Funkade bra för honom då han fick problem när han tilläggsisolerade en kåk från 1950.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Känner en som körde trygghetsvakten. Funkade bra för honom då han fick problem när han tilläggsisolerade en kåk från 1950.
Kollade nu, är +7 på vinden.. Och 71 %
Ute +2 och 93 %
 
Samtidigt ska det sägas att även fast siffrorna visar en sak så är det inte säkert att det finns någon påväxt på vinden. Det är så små faktorer som påverkar klimatet på vinden att det bästa är att okulärbesiktiga vinden någon gång per år.

Ser det bra ut, så är det antagligen bra. När jag köpte mitt hus (byggt -75) och började läsa om relativ fuktighet och siffror hit och siffror dit så blev man ju nästan helt förskräckt. I mitt fall går det inte att fysiskt komma upp på vinden dessutom. Slängde bums upp en hygrometer som visade för höga siffror. Några år senare byttes hela taket inkl råspont (av andra anledningar än fukt/mögel) och det fanns knappt nån påväxt alls. Numera har jag ingen hygrometer....
 
Man kan även göra det enkelt för sig. Släng upp ett gäng torrbollar för att kolla hur mycket fukt de suger åt sig. Placera dom på strategiskt utvalda platser. Ibland kan fukt leta sig upp underifrån i synnerhet i gamla hus. Ovanför badrum är sådan plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.