Vi har fått ett märkligt problem med vår 2år gamla duschblandare från FM Mattson. Trycket på kallvattnet försvinner gradvis under dusch, drar man på varmvattnet så är det bra tryck, men drar man max kallt så är det nästan inget tryck alls, det droppar lite bara. De andra kranarna i badrummet och köket har under samma tidpunkt bra tryck. Vi har självtryck från brunn som delas med grannarna och varmvattnet kommer från bergvärmepump. Någon idé på vad som kan vara fel och hur det åtgärdas? Verkar ju vara nått specifikt för blandaren då det är normalt tryck i resten av huset.
 
Förmodligen silen på inloppet kallvatten till blandaren som är tät
 
V Vector skrev:
Förmodligen silen på inloppet kallvatten till blandaren som är tät
Vars sitter den där silen då? Står inget om någon sil i sköselanvisningarna. Borde den sitta direkt där blandaren är ansluten mot väggen?
 
Jag hade samma problem i december ifjol. Kallvattensilen var full av hår från en råtta. Även perlatorerna på blandarna i köket och på toaletten fick tömmas på hår. Det som var kvar av råttan kunde jag fiska upp ur brunnen med en kratta på nyårsafton. Men hur håret kom 60 meter ner till ejektorn det vet jag inte!?

Silen sitter i blandaren där den ansluter mot vägg. Vi har en badkarsblandare så det var enkelt gjort att lossa den med två skiftnycklar. Glöm inte att slå av pumpen eller stänga inkommande först.
 
S Småbrukaren skrev:
Jag hade samma problem i december ifjol. Kallvattensilen var full av hår från en råtta. Även perlatorerna på blandarna i köket och på toaletten fick tömmas på hår. Det som var kvar av råttan kunde jag fiska upp ur brunnen med en kratta på nyårsafton. Men hur håret kom 60 meter ner till ejektorn det vet jag inte!?

Silen sitter i blandaren där den ansluter mot vägg. Vi har en badkarsblandare så det var enkelt gjort att lossa den med två skiftnycklar. Glöm inte att slå av pumpen eller stänga inkommande först.
Hur tar sig en råtta ner i borrhålet om toppen sitter på foderröret?
 
S Småbrukaren skrev:
Jag hade samma problem i december ifjol. Kallvattensilen var full av hår från en råtta. Även perlatorerna på blandarna i köket och på toaletten fick tömmas på hår. Det som var kvar av råttan kunde jag fiska upp ur brunnen med en kratta på nyårsafton. Men hur håret kom 60 meter ner till ejektorn det vet jag inte!?

Silen sitter i blandaren där den ansluter mot vägg. Vi har en badkarsblandare så det var enkelt gjort att lossa den med två skiftnycklar. Glöm inte att slå av pumpen eller stänga inkommande först.
hoppsan! ska kolla silen då
 
P pennybridge skrev:
Hur tar sig en råtta ner i borrhålet om toppen sitter på foderröret?
Råttan i sig var aldrig nere i borrhålet. Bara pälsen som måste ”sugits” ner. Foderröret kanske inte är helt tätt ovanifrån. Det står ungefär 10cm vatten i nedre betongringen.
 
Jag hade liknande problem fast med varmvattnet, då var det en närliggande handfatsblandare som behövde en backventil. Den inbyggda backventilen gav upp efter ett år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.