Hej!

Jag har försökt att hitta ett svar på detta men verkar inte hitta något vettigt.
Jag bor på första plan i en bostadsförening och under de senaste två veckorna har jag upplevt tjut/ljud från kallvattenrör/ledning.
Det liknar ljudet av en vattenkran som plötsligt öppnas med maximal styrka under ungefär 3 sekunder. Efter detta avtar ljudet och förblir tyst i cirka 15 sekunder, för att sedan återupprepas 24/7.
Ljudet börjar gå lite på nerverna då det hörs i hela lägenheten, lite irriterande när man ska sova.
Det låter mest när man är i köket. Och om man håller på vatten kranen kan man känna vibrationer, när ljudet uppstår.
Jag har märkt av att vibrationerna uppstår bara på kallvattenröret och dess anslutningsslang.
Jag har försökt att slå av ballofixen på kallvattnet men det gör nästan ingen skillnad.

Mina kunskaper inom vvs och att bo i en brf är minimala så jag har inte riktigt koll på allt.
Bifogat en bild och markerat rött med vad som vibrerar/låter.
Jag vet inte ifall felet bara är hos mig eller om grannen ovanför mig har samma problem, tror inte det då det har hållit på i två veckor.
Jag har skickat ett mail till styrelsen ang. detta men inte fått ett svar.
 
  • VVS-installation under handfat, rörkopplingar, flexibla slangar, ventiler, vattenlås, komplicerat arrangemang, behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte riktigt vad som orsakar vibrationerna men det ser ut som att dina rör inte sitter fast som de ska. Tänker framförallt på vattnet till diskmaskinen.
Teknisk ritning av köksblandare med anslutningar: koppar, soft PEX-rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.