Hej jag om några veckor kommer byggandet av mitt nya garage att påbörja, men har fortfarande inte riktigt tänkt ut hur jag ska lösa vattentillförseln. Har gjort en "ritning" som beskriver hur jag tänkt dra det.

Vatten garage.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min fundering är vad jag ska använda för någon typ av lösning för vattnet? Har tittat lite på kulvert men dom verkar bara finnas i stora dimensioner typ 25mm> jag ska ju gå på ett vanligt 16mm rör.

Det jag tänker mest på är själva frysrisken då jag bor i norra norrland går ju kärlen ungefär ner till hin håle själv. Men då garaget och huset hamnar ganska nära varandra kanske kärlen inte går fullt lika långt ner?

Är det någon som har en bra idé hur jag ska gå till väga?

mvh
Jesper
 
Gräv djupt och isolera slangen samt över med tex markisoleringsskivor, är du lite orolig koppla det så du kan blåsa den torr på vintern om du inte ska använda den så mycket eller stoppa i en värmekabel
 
Varför ska du gå på ett litet fjuttrör? Förr eller senare kommer du irritera dig på dåligt flöde i garaget! Gå på med 25-slang direkt där vattnet kommer in i huset.
 
Fotografen skrev:
Varför ska du gå på ett litet fjuttrör? Förr eller senare kommer du irritera dig på dåligt flöde i garaget! Gå på med 25-slang direkt där vattnet kommer in i huset.
Mest på grund av närheten då grövre rör är på andra sidan huset. Men oavsett kommer jag ha samma problem hur jag ska få fram vattnet utan risk för frost om jag går på ett grövre rör längre bort.
 
Gräv tillräckligt djupt, isolera med markskivor.
Förresten, har du eget vatten eller kommunalt? Har du eget kan du går på röret i backen, utan att behöva gräva in det i kåken.
 
Hur djupt är tillräckligt djupt tro?

Jag har kommunalt vatten.

Tackar för svar.
 
Hemmakatten
Kan du inte ha en eluppvärmd värmekabel i vattenröret så du slipper gräva så djupt? Det är ju bara några meter till garaget.
 
tommib
Fast då är det ju bara några meter där TS behöver gräva ner till frostfritt också..... Visst är det tradigt att gräva så djupt men det är irriterande att ha en energitjuv igång hela tiden också.

Om markarbetet till garaget inte är gjort än så kan ju grävaren som fixar det ta några extra tag med skopan så är det klart. Om markarbetet redan är gjort faller hela grejen ändå eftersom man måste komma in under plattan med röret.

Håller för övrigt med fotografen, lägg 25mm rör direkt. Även om röret man går på är klenare så kanske det inte är så i framtiden. Jag skulle egentligen övervägt att lägga ett 110mm avloppsrör hela vägen, med snäll böj, så att man kan dra i annat också när behovet uppstår i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.