Snailman
Båda metoderna är visst vanliga, om man lägger dem under plattan så värms de ju inte upp av golvvärmen, är det någon risk för frysning? (Varmvattnet läggs ju i plattan i båda fallen)

De som lägger avlopp och kallvatten i plattan hur resonerar dom (jag tippar att denna metod är enklare).

 
Hmm. Tydligen inte helt ovanligt att lägga kallvatten under plattan, många tycker att det kalla blir för dåligt när det ligger i grund med golvvärme, men då ska rören isoleras enligt den röris jag pratat med. Avloppet - finns det anledning att lägga det under isoleringen? Vet inte....

 
Snailman
Mikael_L
Jag var och kollade hur dom gjorde grunderna på en arbetsplats nära mitt jobb.
Jag tog en del bilder och skapade en tråd av det. Se:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=13487

Dessa grunder hade all VA under isoleringen, både varm, kall-vatten och avlopp.

Det verkar som att det helt klart finns olika "tänk" i den här frågan.
 
Snailman
Jo, jag lutar nog åt att dra avlopp och kallvatten under plattan, det känns vettigast på nått sätt. Är ju synd att skära bort en massa isolering i onödan.  Nackdelen är väl möjligen att det blir fler genomföringar genom plasfolien mot radon. som ska ligga ovanpå understa isoleringslagret(om man nu vill ha en sådan)

http://spoven.blogspot.com/ De här verkar lägga rören i isoleringen.
 
Det är lättare att lägga avloppet under plattan. avlopp i plattan flyter gärna upp genom betongen vid gjutning och vill lägga sig på betongen. Frysning av avloppet under plattan är ingen risk, i kanten är det större risk om det ligger i plattan då avloppet ligger högre.

En risk med avlopp under platta utan isolering är att rören skjuvas av om huset flyttar sig, kan hända på lerjord i sluttningar.

Radonisoleringen behöver väl inte brytas, lägg avloppet i isoleringslager 2 och lägg lager 3 på (30 cm isolering under platta, Norrland) då kan inte röret flyta upp. "Förlusten" av isolering blir minimal.

Prototypen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.