Jag har en gammal elpanna från -80 talet Thermia Climatic och nu har jag fått problem med att sista elementet på bottenvåningen är kallt. Även returvattnet från bottenvåningen är kallt.
Övervåningen fungerar bra. Jag har provat att lufta elementen och även ändrat hastighet på cirk pumpen. Vad kan vara fel? Detta hände i samband med att jag tömt hela systemet efter en renovering.

Kan du strypa övervåningen tillfälligt? Det kanske behövs för att trycka ut luften i nedervåningen? Kan inte mycket om VVS, men det är i alla fall en gissning. :)

Värme kan inte försvinna. Du har kanske ett effektivt två-rörs system med värme i de första då är sannorlikt den sista radiatorn tilltäppt eller full med luft. (lufta). Har du ett enrörssystem kan det möjligen vara dålig cirkulation och värmen har tagit slut till det sista, Känn på tillröret på den sista. Förnimmer du värme så är det nog stopp i radiatorn eller termostat/vred. Lite underligt att returen är kall.

Nu har problemet löst sig. Jag hade tydligen inte skruvat ut en av strypskruvarna tillräckligt till ett av elementen som jag plockade bort under renoveringen. När jag skruvade ut denna max så släppte problemet. Sista elementet och returvattnet är riktigt varmt igen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.