Hej! Har köpt ett hus från 1965 med källare. Vattenburen värme med el-/oljepanna där jag använder elen. Elementen, som har fungerande termostater, blir endast varma i överkant och returvattenledningen till pannan är kall. Inrören till elementen är OK varma. Men detta gör att det är svårt att värma upp källaren. På övervåningen ha jag luftvärmepump så där är det OK. Tacksam för tips!
/Thomas

Radiatorena kanske är väl strypta på returen ...finns en täckmutter på returventilen skruva bort och kolla..;)

Mvh

D
Eller vrid upp cirkulationspumpen ett snäpp, eller så håller cirk-pumpen på att ge sig, eller så behöver du justera värmekurvan lite.

Vad kör du ut för tilloppstemp på raddarna?

Mvh

Varför är det svårt att få upp värme i källaren, kör du 1-rörssystem?

Returen från radiatorerna ska vara kall, problemet som hus i regel har från den tiden är helt enkelt brist på element i källaren, många ggr bara 1 eller 2 st :(

Man byggde aldrig för att hålla värme i källaren på 60-talet och tidigare annat än något över frostfritt (lyxversioner kanske hade ett element i tvättstugan om du har tur)

Så du bör se över värmekapaciteten för källaren innan du "förstör" dina fint justerade element i bostaden :p

/R

ps: har ett hus byggt -57 med samma problematik

Ska kolla om det finns returventiler på radiatorerna.
Pumpen är nog ok och står på högsta fart, värmekurvan är inte aktuell just nu, har försökt med det men slutade med att jag har shunten helt öppen och automatik bortkopplad
Tilloppstemp 60 grader
Ja tror det är 1 rörsystem, i alla fall en pump på ett rör ut från pannan om det är det som menas...

Sitter en kran på returledningen strax före pannan och jag undrar om det kan vara den som fastnat på stängt. Den går att vrida men jag vet inte vad som händer riktigt... det droppar en massa ur den utom när den står som helt-öppet-läge.

Nja... har sex element i källaren på en yta av c:a 100 kvm. Alla är de kalla 2/3 nertill. Alla element uppe har jag helt stängda

Ja, då kommer det ju värme fram till radiatorerna i alla fall. Men du behöver mer värme, alltså.

Vad står termostaterna på? Kan du ta bild på en radiator?

Alla termostater står på max värme, t o m plockat bort en så stiftet står helt ute. Bif några bilder.

• IMAG0003.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0004.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0001.jpg
    Skapa konto
  • IMAG0005.jpg
    Skapa konto
Svårt att se, men i nederdelen av radiatorn kan det sitta en avstängnings/stryp-ventil under ett lock i vinkeln. Ofta övermålat med mycket färg. :) Därunder finns det i så fall en spårskruv (ev insex).

thomasahl skrev:
Ja tror det är 1 rörsystem, i alla fall en pump på ett rör ut från pannan om det är det som menas...

Sitter en kran på returledningen strax före pannan och jag undrar om det kan vara den som fastnat på stängt. Den går att vrida men jag vet inte vad som händer riktigt... det droppar en massa ur den utom när den står som helt-öppet-läge.
Enligt bilderna har du 2 rörssystem...:)
returVentilen kranen som droppar skall vara fullt öppen......Snart har du varmt...;)

Mvh

Jodå, jag ser att du har returventiler längst ned på elementen, skruva av hatten -MH- säger och se om du kan öka returflöded (skruva ut skruven)

btw: det finns utbytesinsatser till skjutventilen som droppar så du får den tät runt axel, den ska vara öppen som PX-21 säger

/R

Jag skruvar ut returventilskruvarna på två av radiatorerna och låter vara över natten får vi se om något händer.

Tack för hjälpen alla!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.