Hej!

Det har blivit kallt på delar av golvet. Jag har flera slingor och det verkar kallt på två av dem. Jag kikade lite i fjärrvärmeskåpet, och två av "hattarna" (jag har ingen aning om vad det heter) verkar inte röra sig, trots att innegivarna lyser och väl indikerar att flödet borde öka. På bilden som jag just tog har jag plockat bort en av hattarna och såg då att det var ett litet läckage. Man kan se att det är lite brunt och blött. Innan jag tog bilden sög jag upp en lite vätska där. Den andra hatten som inte rör sig tog jag också bort och där var det lite brunt, men inte blött, åtminstone inte nu. Så över till frågorna:
1. Det verkar ju inte så bra att det läcker lite grann. Kan jag göra nåt åt det själv, eller är det fackman som gäller?
2. Den där lilla ploppen som sticker upp i mitten. Ska den gå att relativt enkelt trycka ner och sen ska den fjädra upp? En av dem går antingen väldigt trögt eller så sitter den fast.
3. Går det alltid runt lite varmt vatten i golvet oavsett hur hattarna står (helt uppe eller helt nere)?
4. Om jag vill få varmt även om det nu är nåt knas. Kan jag ta bort den där vita "hatten" och på så sätt få flöde? och i så fall, blir det väldigt varmt, eller regleras det flödet ändå på nåt vis via utomhusgivaren?
5. Om hatten inte åker upp och ner trots att den borde det, är det troligtvis själva hatten (den vita grejen alltså) som det är fel på, eller "ploppen", eller nåt annat?

Några andra tips på vad jag borde ta mig till eller vad som kan vara fel?

/ Roger
 
  • Värmesystemet21.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.

Låt mig börja med att säga att jag har inget sånt system som du har och har heller aldrig sett något sådant så jag kan ha fel på vissa saker, dock så liknar själva ventilen (piggarna) de som brukar sitta på element så principen borde vara densamma.

1. Vågar jag inte svara på men du bör hålla koll på dem, eventuellt så kanske ett byte av ventiler måste till framöver, de bör inte vara så dyra.

2. På ett vanligt element så kan man relativt enkelt trycka in den lilla ploppen och strypa flödet, släpper man den så ska den fjädra ut och släppa på vatten. Samma princip borde gälla även här.

3. När ventilen är helt stängd (intryckt) så borde flödet vara helt stoppat.

4. Tar du bort den vita hatten (som ser ut att vara en elektriskt styrd reglering) så borde den lilla pluppen åka upp och därmed ge fullt flöde i slingan och därmed full värme sålänge som du inte har någon annan styrning före dessa.

5. På bilden så ser den ut som att hatten på regulator nr 3 är mycket högre upp än på nr 2, det borde indikera att slinga nr 3 vill ha mer värme.
Jag antar att du har flera innegivare, en för varje rum/slinga och att dessa styr regulatorerna individuellt.


Normalt sett så brukar det vara på hösten som piggarna på element sitter fast, de har helt enkelt stått intryckta hela sommaren och fastnat där.
Söker du runt på forumet så bör du säkert kunna hitta flera trådar där tips ges om hur man ska kunna få fart på ventilerna igen, att söka på "kalla element" kanske kan vara en start.

När jag själv råkar ut för att piggen på mina element fastnar i intryckt läge så brukar jag helt enkelt knacka på på själva ventilhuset med baksidan av en skruvmejsel eller liknande, i ditt fall så skulle jag knacka underifrån.
Ibland så knackar jag även på själva piggen men då bör man vara lite försiktig och enbart knacka rakt uppifrån.
Ibland släpper det rätt så fort och andra gånger så får man hålla på länge och knacka.
När du ändå håller på så kan det vara en bra ide att ta bort de andra "hattarna" och motionera ventilerna genom att trycka in piggen och låta den återfjädra helt några gånger.

Lycka till.
 
Hej, och tack för svaret.

Jag kallade in en fackman häromdagen som tog en titt. En av plopparna satt mycket riktigt fast, vilken han fixade. Sen tror jag att han drog åt den lilla mutter som sitter just nedanför/runt plopparna. Nu ikväll plockade jag bort en av styrdonen (de vita klumparna) och den plopp som kärvade tidigare läcker lite grann (troliegn bara när den är helt nedtryckt). Då undrar jag om den aldrig drogs till, eller om det är knas med någon packning eller likanande som måste bytas?
Eftersom hattarna inte börjat röra på sig efter han var här ska de skicka en elektriker som ska kolla på styrdonen till veckan, men det är ju inte så kul om han sätter dit nya hattar och så börjar det läcka mer eller mindre omgående och de nya går sönder också.
Nån som har några ytterligare kommentarer eller tips???

/ Roger
 
R rogernilsson skrev:
Hej, och tack för svaret.

Jag kallade in en fackman häromdagen som tog en titt. En av plopparna satt mycket riktigt fast, vilken han fixade. Sen tror jag att han drog åt den lilla mutter som sitter just nedanför/runt plopparna. Nu ikväll plockade jag bort en av styrdonen (de vita klumparna) och den plopp som kärvade tidigare läcker lite grann (troliegn bara när den är helt nedtryckt). Då undrar jag om den aldrig drogs till, eller om det är knas med någon packning eller likanande som måste bytas?
Eftersom hattarna inte börjat röra på sig efter han var här ska de skicka en elektriker som ska kolla på styrdonen till veckan, men det är ju inte så kul om han sätter dit nya hattar och så börjar det läcka mer eller mindre omgående och de nya går sönder också.
Nån som har några ytterligare kommentarer eller tips???

/ Roger
Om du har läckage så be den som kontrollerar systemet kolla och lufta systemet och fylla tryckkärlet till korrekt tryck!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.