Bor i 60-tals enplansvilla med källare.
Oisolerade väggar vad jag vet.
Nu är det -8 grader ute och jag märker hur kallt det känns längst ner på samtliga ytterväggar på 1a plan, dvs jag pratar inte om källaren!

Mäter med IR termometer och får fram att väggarna är ca 21 grader i mitten (alltså i princip som rumstemperaturen), men går ner till ca 11-13 grader när jag mäter längst ner, typ där de möter golvet! Även golvet är kallt de närmsta 10 cm mot väggen.

Nu undrar jag om detta kanske är normalt? Om inte, vad beror det på?
Kanske behöver isolera den delen av källarvägg som är ovan mark?

Källaren håller ca 14,5 grader men jag vet inte om det har någon relevans i denna fråga?


Åsikter, tack :)
 
Kan vara isoleringen som satt sig i bjälklaget så det bildats en luftspalt. Utgår då från att det är ett träbjälklag.
 
Har precis samma grej hemma. Det är cutterspånet som satt sig i träbjälklaget vilket ger en luftspalt. Kommer göras om nerifrån källaren så småning om.
 
Det där med att isolering sätter sig e nytt för mig!
Blir dock osäker om jag överhuvudyaget har isolering?
Det är ett tegelhus från 60 talet, bjälklag av sten tror jag...
 
Om jag nu inte har träbjälklag, är det ändå så att isoleringen kan ha fallit ihop? Eller händer det bara med träbjälklag?
 
Om det är betongbjälklag kan det vara det som fungerar som en köldbrygga, beror dock på hur den detaljen ser ut. Skulle även kunna vara otätt mellan bjälklaget och ytterväggen. Om du känner med baksidan av handen i golv-vägg-vinkeln drar det luft där då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.