Bor i en gammal villa från - 54 med "kall" källare och garage i nedre våning. Garageporten är skitdålig och inte tät för 5 öre. Gammal simpel trädörr med rätt stor springa i underkant. Sovrummet ovan garage blir lite kallt nu vintertid. Vi har tänkt byta ut garageporten, sambon menar att det kommer att göra mycket skillnad på värmen i sovrummet. Är de så? Är de så stor skillnad tror ni? Eller behöver vi tänka ut nån mer åtgärd..
 
Ja. Jag hade varmt o skönt i min kåk från -58 efter jag värmde upp hela källaren, tidigare ägarna hade den bara delvis uppvärmd, vilket gjorde vardagsrum och badrum kalla.
 
nikasp
Undrar det. Sista lägenheten vi bodde i hade badrum direkt ovanför trapphuset som var uppvärmt men var ändå tokkallt vintertid i badrummet. Satte in en termometer och stängde dörren en kall vinternatt och hade 14 grader där på morgonen. Dörren fick efter det stå öppen så man fick viss lite värme dit.
 
Tomture61
D DorisDoris skrev:
Bor i en gammal villa från - 54 med "kall" källare och garage i nedre våning. Garageporten är skitdålig och inte tät för 5 öre. Gammal simpel trädörr med rätt stor springa i underkant. Sovrummet ovan garage blir lite kallt nu vintertid. Vi har tänkt byta ut garageporten, sambon menar att det kommer att göra mycket skillnad på värmen i sovrummet. Är de så? Är de så stor skillnad tror ni? Eller behöver vi tänka ut nån mer åtgärd..
Ang din garageport , antar att det är självdrag i ditt garage ?
Ventilation bör man ha , även i ett garage . Om garageport / dörrar är dåligt isolerade är en annan sak .
Har slagportar från 2017 i mitt garage , med en springa på 10-15 mm i nederkant , fungerar som tilluft till garaget .Tak i garaget bör vara isolerat mot rummet åvanför .
Vad är det för isolerstandard i övrigt till rummet , 10 eller 20 cm isolering ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.