Jag köpte huset Förra året och renoverade allt direkt.
Putsa väggarna källaren och satte in klinkers. Och om med tre element.

Bort med oljan och in med pellets. .

Funkade kanon i vintras. Men nu är det kallt.

Källaren används inte speciellt mycket. Tvättstuga, gästrum.

Pannan används inget sommartid.
Har avfuktare som jag startar när jag tvättar.

Vad finns det för billiga alternativ ?
El element? Svin dyrt att ha på det dygnet runt?

Mvh
 
Jag har avfuktaren igång hela tiden så den torkar och ger lite värme samtidigt
 
Hembyggd luftsolfångare genom vilken du cirkulerar källarluften är billigt och kostar ingenting i drift.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
johanpelle skrev:
Hembyggd luftsolfångare genom vilken du cirkulerar källarluften är billigt och kostar ingenting i drift.
Förklara gärna mer. Mvh
 
En gammal fönsterkarm i lagom storlek, korrugerad svart takplåt och en gammal datorfläkt av större typ är vad man behöver. Den flummiga iden att driva fläkten med solcell kan man hoppa över så sparar man både miljön och pengar. Det frambringas mycket giftigt avfall som dumpas hur som helst när man tillverkar solceller.
Gubben här på bilden har byggt en ganska stor.
http://www.viivilla.se/Bygg/AMiljo/...allarfukten--byggde-egen-luftsolfangare-45905
 
Intressant.

Tre frågor på detta.

1. Hur ska man lösa det med fläkterna?Jag är inte så haj på relän som styrs av temp m.m
Såg tex ebay. Hade små solcells paneler.

5.5V 0.6W mini solpanel för små solsystem
65 * 65 * 3mm 20g solceller
System spänning: 5.5V
systemet ström: 90mA
Nettovikt: 20g
Storlek: 65 * 65 * 3 mm
Program (speciellt för solenergi mobil laddare)

Solar trädgård ljus
Små hushåll belysningssystem
Solar gatubelysning
Solar utomhusreklam
Lämplig för alla typer av små elektriska elektriska apparater, nödbelysning, belysning reklam, trafikljus, ljus hushåll, elektriska fläktar, såsom sol vattenpump, sol lampor gata, liten sol system, etc

2. Hur djup ska ungefär ramen va mellan Plåten och glaset?

3. "Måste" det va glas eller funkar plexiglas ifrån ett växthus?
 
Fördelen med en solcellsdriven fläkt är att luftsolfångaren blir självreglerande, dvs den går bara när solen ligger på. Kör man med nätström så måste man ha en termostatlösning. Om solfångaren står och blåser en kall natt kan man nog få motsatt effekt.
 
Va lite så jag tänkte. Tror att en sån ifrån biltema räcker för att driva två fläktar?
Ungefär hur långt in på året har m an nytta av denna? September ut?
 
Man håller källaren torrt och friskt genom att värma och vädra eller avfukta. När inneluften är torr så känns det inte så kallfuktigt källaraktigt inomhus. :).
Ditt billigaste alternativ är att ha avfuktaren på hela sommaren. Den bör ha reglering och stänga av sej när luftfuktigheten är under 50-60 grader.
Problem på sommaren beror på att varm fuktig luft kommer in och kyls ner .... och den relativa fukten i luften ökar och kanske till slut fäller ut/kondenserar på alla ytor som är kallare än utetemperaturen. Det blir bara fuktigt och rå och luktar källare. Sommaren när uppvärmningen är avstängt är en tuff period för varje källare. Vår Woods jobbar mycket just nu men också pausar ibland :). Jag kan inte se nyttan av att enbart blåsa varm och fuktig uteluft in i källarutrymmen även om fläkten drivs gratis. Det är inte alla varma dagar luften är riktigt torr.
gaia
 
Helt riktigt gaia. Som jag skrev tidigare i tråden ska källarluften CIRKULERAS genom luftsolfångaren. Blåsa in fuktig sommarluft i en sval källare är bara att öka fuktproblemen.
Nu gör nog en solcellsdriven fläkt ganska lite nytta om man inte går upp ordentligt i storlek och då blir det dyrt också.
Det stod i första inlägget att det skulle vara ett billigt alternativ.
Gaia vet du ungefär vid vilken temperatur en billig avfuktare enligt "kylskåksprincipen" tappar stinget totalt så man får titta på sorbtionsavfuktare..
 
Varför inte köra pannan för att tillverka varmvattnet? Då slår du 2 flugor i en smäll.
 
Matti_75 skrev:
Varför inte köra pannan för att tillverka varmvattnet? Då slår du 2 flugor i en smäll.
Det är ett ganska dyrt alternativ jämfört med att få varmvatten från en vvb! Det var det för oss iaf med en pellets brännare som håller sig glödande.
En brännare som stänger av sig helt och startar själv kan kanske vara billigare om man räknar på det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.