Hej,

Har precis blivit husägare och har spenderat den första natten i huset. Det har varit kallt, kan jag säga. Är helt ny på det här och hoppas att det finns någon mer kunnig som kan hjälpa mig att reda ut detta.
Vi har mestadels radiatorer, men delvis också golvvärme, som är kopplat till värmepanna. Vad jag har förstått (och rätta mig mycket gärna om jag har fel) så ska radiatorerna vara fullt påvridna när värmen ska styras genom värmepannan. Detta är något jag ska ordna under dagen.
Rummet som vi har golvvärme i får jag dock inte grepp om.

Värmesystemskomponenter med cirkulationspump, rör, mätare i ett skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser ut som på bilden ovan. Vad jag förstått så är det enligt tidigare ägaren två slangar som går i rummet. Jag tänker då att de två termometrarna i bilden visar tempen på vattnet i dessa slangarna. Den ena står på 20 C och den andra på ca 10 C. Det är dock iskallt på golvet. Är helt okunnig på detta för närvarande. Hur justerar jag värmen?
 
Nr 1 ström fram till pumpen låter den?
 
Har värmen precis slagits på på golvvärmen?
Den ena (20⁰) visar framledningstemperaturen på golvvärmeslingorna, den andra (10⁰) visar returtemperaturen i golvvärmeslingorna.

Det tyder troligast på att cirkulationspumpen till golvvärmen står stilla.


För bästa driftekonomi så är det några steg man bör göra.
Steg 1: Injustering av förinställningen på varje radiator/golvvärmeshunt/golvvärmeslinga så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje enhet.
Difftemperaturen över varje radiator och golvvärmeshunt bör vara 7-10⁰, över golvvärmeslingor bör det vara ca 5⁰.

Steg 2: Injustering av centrala reglersystemets värmekurva gällande kurvlutningen och parallellförskjutningen. Detta för att framledningstemperaturen ska kunna hållas så låg som möjligt men ändå få jämn och "rätt" rumstemperatur oberoende utetemperaturen.

Steg 3: Montering och injustering av termostaterna på radiatorerna etc så att flödet nästa börjar strypas vid normala rumstemperaturen. På så sätt stryps flödet "bara" när rummet får extra värmetillförsel via tex solinstrålning.


I följande inlägg finns det några dokument angående injustering av radiatorkretsen,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ner-bergvaermepannans-elfoerbrukning.437257/#post-4508446
 
J JockeHX skrev:
Ser ut som att du har en uponor push 12.

[länk]

Svårt att se på bilden men tempmätarna ser ut att sitta på golvslingorna eller? Om du känner på kopparrören som går in i shunten, är inkommande (längst till höger) varm?
Hej,

Kopparrören är varma
 
Då står cirkulationspumpen stilla.
 
Ja då känns det som att cirkulationspumpen inte går. Brummar/vibrerar den? Ett annat alternativ är det finns luft i slingorna och att den behöver avluftas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.