Hej bor i ett 60-talshus som har tilläggsisolering över bodelen med lösull, ca 30-40 cm. Det har dock varit kämpigt med att behålla värmen på kalla dagar som nu. Har därför installerat en luft/luft-värmepump så sent som igår och vid -20 ute just nu så hålls 21-22 grader inne. Det var tidigare 10-15 grader på morgonen.

Vi har dock problemet att i en äldre del av huset som tidigare var garage, är det fortfarande fruktansvärt kallt. Från 5-15 grader. Just nu 5 grader i kontorsdelen. Se gärna min skiss jag bifogat.

När vi öppnar dörren från köket ut till tvätt/allrum och WC där vi duschar så är temperaturen alltså säkert 10 grader lägre. Det är som en vägg. Vi kan inte ens vara där just nu.

Det sitter element i denna del, men tyvärr så är den pump vi har inte stark nog att leverera värme när det är så kallt ute, samt så går det först via två vattenbatterin till ett gammalt Bacho luft-golvvärmesystem som går i golvbjälklaget. Den eventuellt lilla värme som finns kvar, går vidare ut till elementen. Som ni förstår, så blir där ingen värme i denna del av huset.

Nu när vi installerat en luft/luft-värmepump för bodelen, så funderar jag såklart att dra om rören så elementen får första prioritet, sen vidare till golvvärmesystemet då det inte längre finns samma behov att försöka värma via golvet.

Men problemet kvarstår ju att det är väldigt lite material i taket upp till kallvinden i denna del av huset. Jag kommer elda för kråkorna extremt mycket om jag bara pumpar in massa värme där via t.ex en värmeflyttare utan att se till att det stannar kvar.

Men min fråga är väl egentligen kort, tror ni att det duger att lägga in lösull, 30-40 cm, på denna del av vinden oxå precis som över bodelen? Golvet i denna del verkar väldigt dåligt isolerat oxå då det är smällkallt. Väggarna är isolerade vet jag, då jag bytte fasad nyligen.

Vad säger ni? Tips mottages tacksamt. Vore kul om någon har erfarenhet av liknande situation.

På bild:
Det som är blått är där där det är kallt och där vi inte kan vara. Resten är varmt och bra.
 
  • Husskiss.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Luft-golvvärmesystemet är det på samma ställe?
Det spelar ju ingen roll hur du får dit effekten, jag menar om golvvärmen skjuter in 3kw värme och radiatorerna 1kw eller om radiatorerna avger 3kw och golvvärmen 1kw... Du måste nog lösa själva problemet, antingen få dit så att både golvvärmen och radiatorerna avger 3kw vardera så att säga, eller få dit mer effekt på något sätt....
Ja eller isolering då, men om du har 5*C på vissa delar idag så är det nog mycket effekt som saknas!
 
Nej, där ute är ingen luftgolvvärme. Det är bara i bodelen utanför det blåmarkerade.

Just nu är det -1 grad ute i kontoret och allrummet. GALET.

Det kommer noll värme från luftvärmepumpen. Så den klarar ju helt klart inte leverera något alls just nu.

Så min plan vore att kröka om rören så värmen prioriteras till elementen, sedan lösullsisolera på vinden, och även installera en värmeflyttare från köket mot allrum/kontor som skickar in varmluften från bodelen dit in oxå.
 
Skadar nog inte att isolera om den delen av taket mot kallvinden för någonstans måste ju värmen komma in och det ser ut som det är det mestmtroliga stället!

Du kan ju mäta framledningstemperaturen till golvvärmen samt radiatorerna och se om du ser skillnad där?
 
Jag känner på värmen från LVP:n och det är samma värme in som ut.

En fråga, finns det en värmesökare att köpa någonstans som är billig? Kanske man kan se var det är som värst.
 
Ska kall luft tillåtas komma in från under ytterdörren? Det drar kallt därifrån. Ska man täta det helt med en extra gummilist i nederkant?

I kontoret så är alla ytor 5 grader. Elementen är 20-25 grader. Och vid ytterdörren så är det 0-gradigt på golvet. Uppenbart dålig isolering där.

Har mätt med yttempmätare (laser) och det är ca 0-5 grader på och omkring luckan upp mot kallvinden. Man känner även kylan om man håller handen där. Resten av rummets ytor är ca 10-12 grader.

Finns det någon lösning för att täta luckan mot vinden? Eller ny lucka av något slag? Måste ju på sätt och vis passa det hål som är där idag...
 
Innan vi bytte vår altandörr var den fruktansvärt kall på vintrarna, vi ställde en madrass framför och fick upp värmen massor. Madrassen frös fast på dörren, inte riktigt planerat, men rätt praktiskt på sätt och vis.

Nu har vi en ny dörr och komforten är en helt annan.

Tror du kan vinna någon grad på att slänga en filt framför dörren som en korv och att tilläggsisolera vinden gör säkerligen stor effekt. Väggarna i garagedelen kanske inte heller är så välisolerade, och golvet går det kanske också att göra något åt?
 
Lagt en handduk så får vi väl se.

Såg även att det var dåligt tryck i expansionskärlet. Så fixade det. Nu är värmen generellt bäätre i elementen iaf. Får se om det tar ett par dygn att öka på värmen i luften oxå.

Skruvade även loss en tröskel och såg att golvet ligger ovanpå det gamla troliga originalgolvet. Det betyder troligen att det inte finns någon isolering alls i golvet. Det kan förklara varför det är så smällkallt på golvet.

Enda åtgärden vore väl att riva upp de båda lagren golv för att regla upp och köra isolering mellan och sen golv på det?
 
S
Men det verkar vettigare att se till att både golvvärmen och radiatorerna får tillräckligt med värme, jag skulle hellre dra nya grövre rör eller på annat sätt se till att få ut lite varmvatten till garaget än att koppla bort fungerande värmesystem... Det kan ju också vara så att de elementen är strypta, du har inte skrivit hur rörsystemet ser ut osv så det är ju svårt att ge något bra svar, men eventuellt kanske det bara är att öppna upp flödet lite i elementen så blir allt bra...

Vad är det för panna?
 
Skriver jag så oförståerligt? Det är ingen golvvärme i de blåmarkerade ytorna. I bodelen är det luftgolvvärme från en Bacho med två vattenbatterin som värmer den cirkulerande luften. Men i bodelen har vi nu en luft/luft-värmepump som ger gott om värme.

Elementen är varma nu, efter att trycket i systemet justerats. Får ge det 24 timmar innan jag gör något mer.

Pannan är en CTC-elpanna med 2 patroner från ca -74.

Billigast är väl att tillägsisolera på vinden? Ta bort trägolvet, spruta in lösull. Done. Kostnad, ca 5000 kr inkl jobb? Det är bara ca 25 kvm.

Isolera golvet innebär riva ut nuvarande, lägga cellpapp, sen spån och där på nytt golv. Med risk att man behöver jämna av betonggolvet med flytspackel. 10000-12000 kr i material. Räcker ju inte heller att enbart isolera golvet, utan taket är ju egentligen viktigast.
 
Du skriver fullt begripligt, folk läser slarvigt :-D
Börja du med taket, sprarar förmodligen en massa ström, så kan du göra fler åtgärder senare om det behövs.

Det var väl rätt populärt ett tag att inreda garage, den jag känner som gjorde det alde frigolitskivor (ca 4 cm tjocka?), sedan golvspån och heltäckningsmatta, under det var det ju bara betong eftersom det var ett kallgarage från början.
 
Och det blev "varmt" eller? :)
 
S
Johnny Viking skrev:
Skriver jag så oförståerligt? Det är ingen golvvärme i de blåmarkerade ytorna. I bodelen är det luftgolvvärme från en Bacho med två vattenbatterin som värmer den cirkulerande luften. Men i bodelen har vi nu en luft/luft-värmepump som ger gott om värme.

Elementen är varma nu, efter att trycket i systemet justerats. Får ge det 24 timmar innan jag gör något mer.

Pannan är en CTC-elpanna med 2 patroner från ca -74.

Billigast är väl att tillägsisolera på vinden? Ta bort trägolvet, spruta in lösull. Done. Kostnad, ca 5000 kr inkl jobb? Det är bara ca 25 kvm.

Isolera golvet innebär riva ut nuvarande, lägga cellpapp, sen spån och där på nytt golv. Med risk att man behöver jämna av betonggolvet med flytspackel. 10000-12000 kr i material. Räcker ju inte heller att enbart isolera golvet, utan taket är ju egentligen viktigast.
Jag tror du missförstod mitt svar.
Om din l/l pump värmer upp tillräckligt så borde bacho golvvärmen inte behöva jobba speciellt hårt utan bara ge lite varmare golv vilket ju är skönt för komforten (med reservation för att jag inte vet hur det systemet fungerar). Därmed borde den ju inte "stjäla" någon värme...
Jag tror du kan lösa ditt problem genom att gå igenom flödet i radiatorsystemet. Att du har kallt i gamla garaget är inte så konstigt om du har kalla element eller hur? Frågan borde i första hand vara vad du kan göra för att öka på flödet dit, och första steget i den felsökningen borde vara att kontrollera alla element (inklusive vattenbatterier). De kan nämligen "kortsluta" flödet, om t.ex. ditt vattenbatteri har jättelågt motstånd i flödet så kommer inget vatten att gå ut till garaget utan allt vatten kommer cirkulera genom vattenbatteriet, i det läget skall man strypa in flödet så att det blir ett visst motstånd genom vattenbatteriet och vips så går en del av flödet vidare genom garaget.
På samma sätt måste man gå igenom alla element, man kan känna på ovansidan och undersidan på elementen, eller allra helst mäta temperaturen. Alla element skall ha ungefär samma tempskillnad, jag tror ca 7-11*C tempskillnad är bra. Om något element har några få graders skillnad så måste du strypa in det elementet så att flödet minskar.
Jag hade själv ett element i badrummet som var vidöppet, vilket gjorde att vattnet bara cirkulerade genom det elementet, och därför fick knappt några andra element värme...

Sen är det självklart en god idé att tilläggsisolera osv, men om elementen bara är 25*C så måste det första steget vara att få dit lite värme.
 
Tack för extraförklaringen. Jag tror oxå på att som du säger att något är fel på flödet i alla rör. T.ex så just nu verkar systemet tycka att det har nog med varmvatten, vilket betyder att LVP:n inte genererar någon värme. Så rören ut och in är kalla. Och även elementen är nu kalla i med det. Så förstår jag rätt att så länge inte pumpen där ute generar värme, så verkar inte heller vatten cirkulera? Eller finns det situationer där LVP:n faktiskt inte ska generera värme? Jag är helt ny på det här med värmepumpar.

Jag har köpt cellplast och lite isolering för att täta vindsluckan. Det är ett enormt kallras ifrån den just nu. Så jag testar detta först.

Uppe på vinden så har jag lossat en bräda och det finns isolering, ca 20 cm samt ett papplager mot trät. Dock gammal isolering som säkert sjunkit ihop med åren och inte gör så bra jobb längre. Ett senare alternativ vore att riva upp golvet och bygga upp mer isolering. Men ska först se hur rummen reagerar på en tät vindslucka. Har inte oändligt med pengar på banken för tillfället... :p
 
Johnny Viking skrev:
Och det blev "varmt" eller? :)
Oh ja, om man hade raggsockar och tjock tröja på sig. :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.