Hej på er,

Total nybörjare när det kommer till allt som har med fix och trix att göra så ursäktar mig i förhand för alla potentiellt dumma frågor :)

Bor i en rätt liten lägenhet (32kvm) som endast har ett element. Nu när graderna sakta sjunker känner jag att det inte riktigt räcker till och har gått och känt på elementet. Elementet är stundtals ljummet på sin höjd, eller så är en plats på ena sidan varmt men resten kallt. Rören som går till elementet är skållheta men där rören går in (vid snurrmackapären) stannar värmen.

Är detta något jag kan försöka justera själv?

Tack!
/AP
 
Finns det ingen fastighetsskötare för huset som du kan be om hjälp?

Du behöver troligtvis motionera ventilen. Det gör du genom att plocka av termostaten och sedan trycka på "piggen" upprepade gånger tills den fjädrar tillbaka, om den är stum.

Passa även på att lufta elementet för att utesluta det också.
 
  • Älska
paradisi
  • Laddar…
V
Öppna "snurrmackapären" och lufta elementet.
 
  • Haha
paradisi
  • Laddar…
Hej!

Det finns det, men är outsource:at så vet inte hur lång tid det kan ta tills att någon faktiskt kommer och kikar på det...
Stockholms innerstad smh

Tror just mitt element behöver en polygrip eller liknande för att få av termostaten - det borde inte vara någon fara?
Som folk beskriver det ska det bara vara skruva av, men min har en metallgänga som sitter som in i berget.

Vh,
/A
 
Börja med att lufta elementet om du inte gjort det. Det ska du inte behöva en polygrip för åtminstone, men däremot oftast en elementnyckel.
 
  • Gilla
paradisi
  • Laddar…
O
Ta en bild på termostaten.
Man kan ibland behöva lossa med en skiftnyckel.
 
  • Gilla
paradisi
  • Laddar…
Tar du av piggen som du ska motionera så var försiktig. Det sprutar vatten om du får av den, men bara och trycka in den igen, Men ha en hink och handduk bredvid. Men som sagt börja med att trycka in den o sen dra ut den försiktigt några gånger. har hjälpt mig ett flertal gånger. Dock har
 
  • Gilla
paradisi
  • Laddar…
Hej på er,

Har nu luftat elementet, som påvisat i mitt första inlägg är jag total rookie men följde en YouTube-guide för att hanka mig fram haha. Gjorde ingen skillnad vad jag kan märka, men beteendet kändes lite konstigt då elementet både pyste och tappade ut vatten - det kanske är så det beter sig när det inte behöver luftas?

Här är bilden på termostaten, antar att det är skiftnyckel som behövs här. Ska testa och motionera piggen (om jag hittar den..) och vara försiktig så att den inte kommer ut.

Termostat på ett element med inställningsratt och en justerbar ventil synlig i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det fräste så behövde det luftas, fortsätt lufta tills det slutar fräsa och det kommer en ren stråle vatten.
 
  • Gilla
paradisi
  • Laddar…
O
Temperaturen på din termostat är begränsad till ca 21 grader. Så du kommer inte få varmare än så i rummet om du inte tar bort termostaten.
 
  • Gilla
Garwin82 och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

O
Tror det är det som är ditt bekymmer.
Lossa räfflade muttern framför känsel kroppen och kolla om radiatorn blir varm.
Du har värmestammen i närheten av termostaten ochså, så det blir förmodligen fort varmt i området så termostaten börjar stänga.
 
  • Gilla
paradisi
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Temperaturen på din termostat är begränsad till ca 21 grader. Så du kommer inte få varmare än så i rummet om du inte tar bort termostaten.
Bra poäng. TS vad anser du vara för kall temperatur inne?
Är det över 20 grader inne så måste du nog vara nöjd med det.
 
  • Gilla
paradisi
  • Laddar…
Grymma svar här, uppskattar allas input!

Har ingen termometer, men skulle uppskatta att det är ca 17-18 grader här hemma. Vilket för mig känns rätt obekvämt.

Förväntar mig ingen bastu här hemma (haha) men strax över 20 hade jag varit nöjd med. Ska ta mig till en butik påväg hem från jobbet då skiftnyckeln jag har är för liten för elementet.

Uppdaterar med resultat :)
 
Redigerat:
P paradisi skrev:
Grymma svar här, uppskattar allas input!

Har ingen termometer, men skulle uppskatta att det är ca 17-18 grader här hemma. Vilket för mig känns rätt obekvämt.

Förväntar mig ingen bastu här hemma (haha) men strax över 20 hade jag varit nöjd med. Ska ta mig till en butik påväg hem från jobbet då skiftnyckeln jag har är för liten för elementet.

Uppdaterar med resultat :)
Människor är rätt dåliga på att uppskatta temperatur så exakt, så köp en termometer också när du ändå är i en affär.
Har du 20 grader med termometern liggandes på ett bord mitt i rummet så är det inte mycket att göra.
 
  • Gilla
paradisi
  • Laddar…
Termometer och rätt verktyg införskaffat. Innertemperatur på 18,1 grader mitt i rummet...

Har nu skruvat av termostaten, men piggen sitter som berget. Däremot så bombar elementet värme nu, så det känns ju betryggande. Har provat att banka lite lätt på piggen för att få den att flexa in- och ut men inget resultat. Är det något jag missar här? :)
 
  • Närbild av en avtagen termostat med den exponerade ventilstiften som inte flexar, på ett uppvärmt element i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.