Bor i ett gammalt hus med överfallsystem tror jag det heter? Installerade bergvärme för 2 år sedan, har funkat kanon. Expansionskärlet sitter i källaren numera.

Nu till problemet, tömde systemet på vatten och sedan fyllde igen. Nu är det ett element som är iskallt, även röret till elementet är iskallt. Elementet sitter på första våning av två och röret går upp mot vinden, inget mer element innan vind.

Alla andra element är varma och sköna. Har testat att lufta alla element, stänga termostater, men inget verkar hjälpa.

Returen till pumpen är också varm så runt pumpas vattnet i alla fall och vatten finns det i det kalla elementet.

Någon som har en lösning innan det blir 10 minus?
 
kärvar piggen till termostaten?
Har du tillräckligt tryck i systemet?
KOmmer det vatten eller luft när du luftar elementet?
 
Nej, dom kärvar inte. Spelar ingen roll om trycket är 1 eller 1,5, elementet är ändå kallt och röret innan termostaten är också kallt. Det kommer vatten utan luft när jag luftar, har testat att släpps ut litervis...
 
Och elementet har blivit varmt tidigare med expansionskärlet i källaren?
Annars kan elementet vara kopplat på ledningen upp till det gamla expansionskärlet som nu inte längre används
 
Japp, de har funkat. Dessutom blir det tomt på vatten om ja tömmer systemet. Så inkopplat är det allt...
 
blazern skrev:
Japp, de har funkat. Dessutom blir det tomt på vatten om ja tömmer systemet. Så inkopplat är det allt...
Jag tror nog ändå att det är luft, kanske inte i radiatorn utan på någon högre punkt i rörsystemet?
 
Hur fasen ska ja få ut den då? Såga av röret? Eller går det att tappa systemet och sen fylla på nåt smart vis så de trycker ut all luft ur nåt element?
 
Luft kan vara knöligt att bli av med ibland, prova stänga alla andra rad-ventiler och se om du kanske kan trycka eventuell luft vidare? Svårt att säga utan att ha sett hur det ser ut.

Om det ända du gjort är att tappa ur och upp systemet så har jag svårt att se att det skulle vara något annat. Framför allt om du redan konstaterat att ventilen inte kärvar.
 
Ska testa imorgon, jag antar att luften bör stiga till övervåningen och därmed kanske bäst att försöka lufta ur den där?

Tack för tipsen, återkommer med svar hur de gick :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.