Hej alla, jag har ett problem med ett element på övervåningen i mitt hus. Hur mycket vi än eldar så blir det inte varmt, alla andra element i huset blir det men inte det här. Det blir ljummet upptill och kallt nertill. Det är nästan som om det är stop nertill i ventilen. Jag har kollat både termostaten och ventilen nere vid elementet och båda är öppna. Vad kan problemet vara, det är en nyinstallation av äldre flänselement och i övrigt så funkar systemet bra. Har blivit delgiven en teori om att det är dålig cirkulation som är orsaken. Hur åtgärdar man detta, köpa en kraftigare cirkpump?

Är tacksam för alla svar
 
Ja, det beror på att cirkulationen är för dålig i elementet som inte blir varmt. Testa att stänga alla andra element och se om det går att få igenom något flöde.
 
Prova det men det var fortfarande dåligt. Kan det rent av vara stopp i det?
 
När du säger att du kollat termostaten, har du plockat bort den för att kolla så inte pigges sitter fast intryckt?
 
Har du luftat elementet?
 
Elementet är luftat och jag har plockat bort termostaten och knackat på piggen. Inget av dessa funkar, fortfarande varmt upptill och kallt nertill.
 
Du kanske har för dåligt tryck (vatten) i systemet? Har du kollat detta? Annars är det bara att fylla på och se om det blir bättre.

Ofta brukar man ha en tryckmätare för radiator-kretsen. På denna brukar det finnas en "max-markering". Håll koll på denna så att du inte fyller på för mycket.

Å andra sidan: radiatorn är ju varm upptill och det visar ju på att vattnet cirkulerar (annars skulle det ju vara kallt). Ett stopp någonstans inne i radiatorn låter alltså mest troligt.

När du säger att du har "knackat på piggen", vad innebär det? Fjädrar piggen när du trycker på den?
 
Redigerat:
Jag har tittat till tryckmätaren, den står på 0.5 när det är kallt i systemet och nära 1 när man eldat upp. Bör det vara mer? Jag ska plocka ner elementet och se efter om det är stopp i det, återkommer med info.

Fjädrar piggen när du trycker på den? Jupp det gör den.
 
Hej Låter som en bra ide spola det.
 
Redigerat:
Expkärl beter sig normalt iaf,,

Lyssna vid ventilen om du hör att det brusar Om inte..prova att motionera piggen en längre stund,,,ibland om den fastnar kan det ta en stund att få genomströmning;)
 
Nu har vi svaret: skit i elementet, det hade geggat igen totalt. Så nu är det byt mot ett nyare och fräschare element och det är nu varmt uppe!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.