Upptäckte nu för någon dag sedan att ett element inne på toaletten var iskallt trots att termostaten var vriden till 4 (av 5). Har testat att ta bort ventilen och kollat "nålen" men den verkar fungera som den ska men elementet är fortfarande kallt. Alla övriga element på samma våning fungerar utan problem.

Rören till elementet är också kalla, så det verkar ju inte som att någon cirkulation alls finns. Några tips på vad man mer kan kolla/göra?
 
* Kolla att det är vatten i elementet så inte luft hindrar cirkulationen (avlufta, fyll vatten om det behövs).
* Stäng andra element tillfälligt så cirkulationspumpen bygger upp högre tryck och se om den kan få igång cirkulationen.
* Kolla efter stängda/täta ventiler, t.ex. termostatventilen eller returventilen.
 
mulpac skrev:
* Kolla att det är vatten i elementet så inte luft hindrar cirkulationen (avlufta, fyll vatten om det behövs).
* Stäng andra element tillfälligt så cirkulationspumpen bygger upp högre tryck och se om den kan få igång cirkulationen.
* Kolla efter stängda/täta ventiler, t.ex. termostatventilen eller returventilen.
Ang. sista punkten.. Hur kollar jag det? Elementet fungerade ju tills för ett par dagar sedan och ingen har rört något på detta elementet, det sitter "inbyggt" i badkaret bakom framsidans täckplåt.
 
fiddejoh skrev:
Ang. sista punkten.. Hur kollar jag det?
Det är inte nödvändigtvis enkelt, men går det inte att få cirkulation med någon annan metod är det uppenbarligen tätt någonstans och man kan behöva ta till lite brutalare metoder. Ett tips är väl att prova de enklaste metoderna först. Oftast går det att skruva bort ventilerna och rengöra eller byta ut om det behövs (fast det blir söligt och man kan behöva tömma systemet, så det är inte det man provar först och helst inte på vintern om det går att vänta till sommaren). Det finns förstås även en risk att det blivit ispropp någonstans om cirkulationen stannat (t.ex. p.g.a. luft) och rören är dragna i något bjälklag eller vägg där det kan bli kallt.
 
Har nu kollat att det är vatten i elementet och kunde konstatera att ingen luft fanns. Så jag antar att det är stopp någonstans innan elementet, tvivlar på att det är is då det varit mellan 3 och 8 plusgrader senaste veckan.

Vi har ett fjärrvärmesystem med sluten "radiatorslinga" och eftersom övriga element fungerar så kanske det kan vara skit i rören in till det ej fungerande som täpper till? Då jag själv är ganska novis på detta så antar jag att det blir till o ringa nån VVS-firma om vi vill kolla vidare :-/
 
Tror jag har drabbats av samma problem - hur löste det sig för dig till sist?
 
Det kan vara så att om du haft luft i elementen sedan luftat så har trycket i systemet sjunkit. Kan vara så att du får fylla på systemet för att få värme i det kalla elementet
 
Är radiatorn på övervåning?
 
Om jag inte minns fel så löste det sig när jag drog ner termostaten på alla andra element. Tror att jag hade justerat upp på ett par enskilda element ist för att öka på värmen i centralen.
 
Nej radiatorn är i källaren och har inte luftat nyligen. När jag öppnar luftningsventilen kommer bara vatten. Trycket i systemet är bra och övriga element är varma. Det fungerade tidigare idag.
 
Har du en separat returventil kan du stänga den och sedan öppna luftaren på elementet så märker du om tilloppet har tätnat i termostat/radiatorventilen, vattnet minskar alt slutar komma ur luftaren.

Mvh
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.