Så... mitt element är kallt. När jag motionerar termostaten genom att trycka in piggen några gånger så blir elementet/rören varma strax därefter. En stund senare är det dock (is)kallt på nytt. Är det dags att byta termostat eller finns det något annat jag kan prova?
 
Eventuellt kan det vara insatsen där piggen sitter som behöver smörjas eller bytas. Den SKA gå att ta bort utan att allt börjar spruta men den kan läcka om ventilen är kass, så var försiktig. Blir det varmt om termostaten är borta men kallt när den är monterad?
 
F fb35523 skrev:
Eventuellt kan det vara insatsen där piggen sitter som behöver smörjas eller bytas. Den SKA gå att ta bort utan att allt börjar spruta men den kan läcka om ventilen är kass, så var försiktig. Blir det varmt om termostaten är borta men kallt när den är monterad?
Jag uttryckte mig lite fel i frågan - jag har ingen termostat på elementet utan bara ”piggen”. Elementet är kallt men när jag trycker in piggen några gånger så blir det varmt strax därefter men blir sedan kallt igen någon timma senare. Själva intryckandet på piggen verkar alltså öppna flödet (låter det rimligt?).
 
Nej, trycker du in piggen så stryper du flödet. Det är när den åker ut helt den öppnar och flödet ökar. Om ventilen löper fint så ska du kunna trycka in piggen helt och den ska åka ut själv.
 
S Stefan1972 skrev:
Nej, trycker du in piggen så stryper du flödet. Det är när den åker ut helt den öppnar och flödet ökar. Om ventilen löper fint så ska du kunna trycka in piggen helt och den ska åka ut själv.
Det är precis det den gör (trycker in den och så fjädrar den ut igen). Och gör jag det några gånger så "kommer elementet igång". Sen blir elementet kallt igen en stund senare.
 
Det kan ju så klart vara fel på ventilen men med tanke på hur kostruktionen ser ut borde det inte kunna bli så mycket fel. Kan du höra om det börjar strömma vatten när du har piggen i något särskilt läge? Fungerar det bäst med piggen halvvägs in? Du bör (med dessa temperaturer ute) snabbt kunna känna (och höra) om det börjar strömma vatten till radiatorn. Att den bara skulle släppa på vatten en liten stund låter knepigt. Jag tror snarare att du med ditt meckande med piggen låter en viss mängd vatten passera och att det räcker för att värma radiatorn. Blir hela radiatorn varm, även den nedre delen?

Prova att skruva ur insatsen (kallas tydligen packbox) som piggen sitter i. Här ser du vilken del jag menar:

https://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer/utbytesdelar/packboxar/

Eftersom den fjädrar ut är den antagligen i hyfsat skick men du kan ändå motionera den lite. Du kan till och med (ofta) ta ut själva piggen från packboxen och rengöra pigggen och smörja upp den lite grann innan du sätter tillbaka den. Som sagt kan det läcka från ventilen om den är kass så lossa försiktigt!
 
F fb35523 skrev:
Det kan ju så klart vara fel på ventilen men med tanke på hur kostruktionen ser ut borde det inte kunna bli så mycket fel. Kan du höra om det börjar strömma vatten när du har piggen i något särskilt läge? Fungerar det bäst med piggen halvvägs in? Du bör (med dessa temperaturer ute) snabbt kunna känna (och höra) om det börjar strömma vatten till radiatorn. Att den bara skulle släppa på vatten en liten stund låter knepigt. Jag tror snarare att du med ditt meckande med piggen låter en viss mängd vatten passera och att det räcker för att värma radiatorn. Blir hela radiatorn varm, även den nedre delen?

Prova att skruva ur insatsen (kallas tydligen packbox) som piggen sitter i. Här ser du vilken del jag menar:

[länk]

Eftersom den fjädrar ut är den antagligen i hyfsat skick men du kan ändå motionera den lite. Du kan till och med (ofta) ta ut själva piggen från packboxen och rengöra pigggen och smörja upp den lite grann innan du sätter tillbaka den. Som sagt kan det läcka från ventilen om den är kass så lossa försiktigt!
Stort tack för tipsen! Jag ska prova det som du föreslår och se om jag kan höra att vattnet börjar strömma vid något läge på den.

Att ta ur insatsen gissar jag gör att det börjar spruta vatten där när jag då det väl är tryck i elementet?

Edit: Jag kan inte höra något vatten som cirkulerar alls när jag trycker in piggen. Det gör jag dock inte på de andra elementen heller (som fungerar) så kanske cirkulerar vattnet inte så fort? Det blir dock varmt i röret nästan direkt när jag trycker in piggen men det är iskallt precis innan.
 
Redigerat:
Din cirkulationspump kan vara inställd på låg hastighet och då är det svårt att höra om vattnet strömmar. Dra på den på max tillfälligt så hör du bättre, men återställ sedan till samma inställning som innan.

Som jag skrivit två gånger (!): Det SKA inte börja spruta vatten om man bara tar ut packboxen, men om ventilens tätning är dålig kan det rinna lite, så lossa försiktigt.
 
F fb35523 skrev:
Din cirkulationspump kan vara inställd på låg hastighet och då är det svårt att höra om vattnet strömmar. Dra på den på max tillfälligt så hör du bättre, men återställ sedan till samma inställning som innan.

Som jag skrivit två gånger (!): Det SKA inte börja spruta vatten om man bara tar ut packboxen, men om ventilens tätning är dålig kan det rinna lite, så lossa försiktigt.
Tack, var lite för snabb förut när jag läste och svarade. Ska kika på att ta bort packboxen!

Jag skulle ställa upp cirkulationspumpen för att se om jag kunde höra flödet men upptäckte då att den redan stod på högsta läget. Men kanske går den inte alls. Är inte säker på att det kommer några vibrationer från den och det blir ingen kännbar skillnad när jag ställer ner/upp hastigheten på den heller. Dessutom noterade jag två grejer (som kanske är helt normala?).

På röret under var det frost på en del och genom glaset så ser det ut som att det är tomt/torrt i det röret.

Locket på cirkulationspumpen fick jag inte upp tyvärr med de verktyg jag har till hands, det satt hårt (kanske pga att det ärgat).

Kanske är det alltså dags att byta cirkulationspumpen?

Cirkulationspump märkt WILO med frusen kondens på rör och tecken på läckage på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ärgad och möjligtvis defekt cirkulationspump märkt WILO med synliga kopplingar och rör i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har förresten noterat en sak till. Trycket i systemet är ungefär 0.5 bar. Jag har två dagar i rad provat att öka det till 0.7 bar genom att fylla på vatten men det letar sig sakta men säkert tillbaks till 0.5 bar igen efter ett/ett par dygn. Kanske inte kopplat till detta men lite konstigt ändå.
 
Det där är väl cirkulationspumpen till brinekretsen i värmepumpen.
Den cirkulerar vattnet i borrhålet
Det är en annan, mindre, cirkulationspump till radiatorkretsen.
 
GoC GoC skrev:
Det där är väl cirkulationspumpen till brinekretsen i värmepumpen.
Den cirkulerar vattnet i borrhålet
Det är en annan, mindre, cirkulationspump till radiatorkretsen.
Ok! Den andra synliga cirkulationspumpen är i bättre estetiskt skick och verkar snurra på fint. Jag öppnade locket på den och då snurrande det (och skvätte rätt mycket ). Den står dock också på max så det går inte att öka flödet på den.
Cirkulationspump monterad på en vägg med synliga rör och inställningar på max.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Haha, nu kom jag på vad som är felet.

Det sitter ett grått plastlock utanpå piggen och jag trodde att det enbart satt där för att skydda piggen. Men skruvar man det hela vägen in så trycks piggen in. Det var alltså inte ”motioneringen” av piggen som fick igång elementet utan borttaget av plastlocket.

Vit radiator med en termostatventil och ett grått plastlock monterat på piggen mot en tapet med blommönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack alla för hjälpen ändå!
 
  • Gilla
Surgubbe
  • Laddar…
P Peter321 skrev:
Haha, nu kom jag på vad som är felet.

Det sitter ett grått plastlock utanpå piggen och jag trodde att det enbart satt där för att skydda piggen. Men skruvar man det hela vägen in så trycks piggen in. Det var alltså inte ”motioneringen” av piggen som fick igång elementet utan borttaget av plastlocket.

[bild]

Tack alla för hjälpen ändå!
Ja det är ju vredet du justerar värmen med då du inte har en termostatventil, som förövrigt är helt onödigt då du har värmepump och alla ventiler skall vara helt öppna.
Så kan det vara, det enklaste av fel :)
 
  • Gilla
Peter321
  • Laddar…
Nu har du ju fått styrpinnen motionerad i alla fall, alltid något! De kan ju annars ärga fast i ett eller annat läge och bli sega. Jag jobbar som IT-konsult inom nätverk och brukar uppmana mina kollegor att alltid börja felsökning på enklaste nivå för att säkerställa att det inte är ett banalt fel innan man lägger en massa tid på avancerad felökning, men här gick jag själv på den niten!

Kul att det löste sig!
 
F fb35523 skrev:
Nu har du ju fått styrpinnen motionerad i alla fall, alltid något! De kan ju annars ärga fast i ett eller annat läge och bli sega. Jag jobbar som IT-konsult inom nätverk och brukar uppmana mina kollegor att alltid börja felsökning på enklaste nivå för att säkerställa att det inte är ett banalt fel innan man lägger en massa tid på avancerad felökning, men här gick jag själv på den niten!

Kul att det löste sig!
Låter som ett klokt råd i allmänhet. Och inte nog med att styrpinnen blev motionerad, jag lärde mig lite om mitt värmesystem också. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.