Min stuga är en liten timmerstuga med en timmertjocklek på ca 10 cm. Den enda isolering som finns är golv och takisolering. Boytan är ca 26 kvm. Har två elradiatorer på ca 1100 W vardera som enda värmekälla. Jag har ingen grundvärme på, men jag har en GSM-brytare som gör att jag kan slå på värmen några dagar innan jag åker dit. Det gör att jag får en inomhustemperatur på ca 20 grader även under vintern. och även om det är -20 grader ute

Jag har funderat på att sätta dit en solventil eller liknande, typ https://www.solarventi.se/

Dessa verkar sköta sig själv och skickar in uppvärmd luft de dagar och den tid på dygnet där det är möjligt.

Jag gissar dock att det gör att inomhustemperaturen kommer att variera mer på detta sätt än att ha den kallställd och värma upp stugan när man åker dit. Vad är bättre? Att ha ett system som rör om inomhusluften och skickar in viss värme hela tiden eller att bara värma upp den vid behov? Finns det någon risk med att stugan tar skada av att installera en solventil?
 
Se det som en ventilationslösning med uppvärmd luft för ditt behov.
Finns olika åsikter om lösningen om du söker på "Solarventi" i forumet.
Jag tycker den är bra, har tidigare haft den i kallställd stuga och nu som komplement till underhålls värme.
 
  • Gilla
Heno75 och 1 till
  • Laddar…
Stugan kommer inte att ta skada av en Solarventi. Att vispa runt luften i kallställda utrymmen är inte fel, dessutom kommer den eventuella sommarstugelukten att minska avsevärt. (y)
 
  • Gilla
Heno75
  • Laddar…
Som redan skrivits " räkna det som en ventilationsinsats". Du får på köpet en hel del upptorkande funktion, när uteluften värms upp något innan den skickas in i huset. Tänk bara på att du måste ha en ( eller flera ) utblåsventiler. Tag gärna också en lite för stor än en lite för liten enhet. Jag har en SV7 till 18 m2 och en SV 3 till c:a 10 m2.
Min SV3 trasslade lite och när jag demonterade den, så passade en fladdermus på att klättra in genom fläkten, så jag blev tvungen att demontera allt, för att släppa ut den och då passade jag på att byta fläkten samtidigt. Här är några uppmätta data:
Skärmdump av uppmätta data för Solarventi Sv3 ventilationssystem, visar temperaturökningar efter installation och uppgradering av fläkten.
Hoppas få data från återmonterad enhet nästa vecka.
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
Komplettering. Uppmätt i inblåsventilen på friggeboden. Dalarna 4:e november 2019 kl. 14:15. Svaga molnslöjor på himlen.
Ute = -1,7 inventil = 9,2 ger delta = c:a 11 °C
 
  • Gilla
Heno75
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Komplettering. Uppmätt i inblåsventilen på friggeboden. Dalarna 4:e november 2019 kl. 14:15. Svaga molnslöjor på himlen.
Ute = -1,7 inventil = 9,2 ger delta = c:a 11 °C
Rätt imponerande ändå att det gör så mycket :)
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.