okej..

ska kallställa en kåk från 58...pga ..ekonomi...
har den som sommarställe...

första vintern som jag ska låta den stå och frysa..har fått lite oroväckande kommentarer från lokala rörfirmor...
de menar att det finns stor risk att det ligger något rör som är draget så att vatten kommer att ligga kvar och frysa - och explodera röret.

hade frysskada för ett par år sedan...då frös det rejält, en säkring gick när ingen var där och det frös sönder vattenelement och så..nu finns inget vattenburet värmesystem längre .
och bruksvattnet klarade sig då...duschblandaren frös sönder bara..och de nyare blandarna var lite stela ett tag...

det är kopparledningar i kåken mest överallt tror jag...

hoppa det gör det nu med...

det är en stor kåk..tre plan..med en massa golvbrunnar och ..dylikt..i källaren...

modärna blandare på vissa plan och äldre på andra...

tänkte fylla på med rejält T-sprit i alla vattenlås och toan och så...

fråga: hur kommer det att gå?? :)
och..vad ska jag inte glömma ???

//nervös..
 
Har du ingen möjlighet att hålla en temperatur några grader över noll?
 
nope...inte råd..det kostar ju ändå nätavgifter varje månad..så det blir en chansning antar jag..
 
Jag skulle tömma alla rör på vatten. Ta reda på var lägsta punkten är för alla rör och montera en T-koppling och en kran där.
 
tömma alla rör ska jag såklaret försöka...öppna alla kranar..men sen blir det nog inget mer...
t-sprit i vattenlås och dyl..

vad är en t-koppling ?
 
ska man bara öppna upp där..lägsta punkten..tror deyt är en kran i ett kök i källaren
..??inte överallt..
 
Tanken är att du ska släppa ut allt vattnet ur hela systemet. Finns det redan en kran på lämpligt ställe så är det ju bra. Sen när det är bara luft i rören så kan du stänga igen.
 
okej..men!..föredrar man att endast öppna kranen som är belägen lägst ner..eller ska man öppna upp överallt samtidigt..??

eller spelar det inge roll
 
Öppna överallt så rinner vattnet ut lättare.
 
Tack för dina....tips..vilka säkerligen roar dig en smula..min okunskap..

men egentligen vet ag väl att det ara är att släppa ut allt vatten fylla på t-sprit och sedan hålla tummarna..men man kan aldrig
få nog av råd eller tips från ...de lärda..

det vore bara så jävla synd tycker jag om det skulle frysa sönder..men samtidigt har jag inget alternativ...så..

men en sista fråga...är T-sprit lika bra som glykol?..har hört att man gärna inte ska använda glykol då det inte är så bra att släppa ut i naturen..
 
Det finns säkert folk som har erfarenheter av detta. Det har inte jag. Mina kunskaper är enbart teoretiska.

Men jag skulle ta T-blå och spä den så att den klarar 20 eller 30 minusgrader. Sen bör man ju tömma vattenlåset innan man fyller på utspädd T-blå. Litet trickigt kanske. Eller också får du höfta till det, slå på koncentrerad T-blå så att koncentrationen klarar vintern i klimatet där du har stugan. Och täck över alla vattenlåsen så att inte T-spriten avdunstar under varma höst- och vårdagar.
 
täcka över vatten låsen..??..med vad..hur ??..
 
P_sqvist skrev:
täcka över vatten låsen..??..med vad..hur ??..
Tja, WC-stolen har ju redan ett lock. Använd det. Över duschen passar väl något plastlock. Tvättställ och diskho kan vara litet trickigare. Värst är väl golvbrunnen under badkaret.

Grundidén är att det ska vara så tätt som möjligt. Huvudsaken är att det inte ligger helt öppet. Fast går det flera år utan tillsyn så hinner det väl avdunsta ändå. Hur lång tid kommer det att gå mellan besöken?
 
Töm alla vattenlås helt plugga ingående avlopp så du inte får in möss/ råttor. Ev. töm v.v .beredare och hydrofortank. Moderna blandare ( engrepp )kan vara svåra att få tomma men vrid dom mellan kallt och varmt några gånger så brukar vattnet försvinna. Termostat blandare behöver nästan demonteras och tömmas (egen erfarenhet ). Har du kompressor blås i rören och vrid på alla kranar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.