Hej jag håller på att bygga mitt skafferi som är placerat mitt i huset. I nuläget så går det ett isolerat rör från ytterväggen in ca 3m som mynnar ut i taket på skafferiet
det jag undrar är ifall jag ska ta upp en ventilation i muren också, så det blir cirkulation? muren är för övrigt isolerad för kylans skull;)

hur har ni andra byggt?
 
Då har du gjort dig ett utlopp för luft som ska sitta högt i ett skafferi. Sen måste du få in svalluft längre ner i skafferiet. En del lägger en slang i marken och tar in sval luft på det sättet, en del har ett naturligt svalt ställe som utnyttjas. Det går även att montera ett mindre kylaggregat om det är svårt att få till kyla. Knepigt när du har skafferiet mitt i huset. Var är muren placerad och varför påverkar det skafferiet? Murstock eller vägg? Vi har lagt vårat skafferi nordöstra hörnet av huset och skall lägga ngn form av kylning via slang i marken utanför.
 
  • Gilla
helun
  • Laddar…
Det beror lite på om man har tillluftsfläkt till övriga ventialtionen, då kan det vara ide att ha frånluftsventil i skafferiet.
Om man däremot har självdrag eller frånluftsventilation i huset, ser jag ingen anledning till att ha frånluftventil från skafferiet och ut. Normalt tar man in luften högt i skafferiet och den kalla luften sjunker sedan samtidigt som den värms lite. Den kan sedan få sippra ut genom en lagom otät skafferidörr. Är skafferidörren för tät kan man istället ta upp en ventil ut mot köket.

Hans
 
  • Gilla
helun
  • Laddar…
Är det någon som har satt in "väggventilation" med en tallrik (hoppas ni fattar vad jag menar, en ventil som öppnas stängs manuellt genom snurrning för tempjustering) i sitt skafferi?
Vad heter den och var hittade ni sådan?
 
Om man vill säkerställa lite kyla och tar in kall markluft så måste man ventilera ut den också och man tar ju inte frivilligt in skafferiluft i köket. I vårat fall så är det ett halvstort skafferi på drygt 2 kvm. Detta enligt ett "recept" i tidningen Gård&Torp. Tanken är att det ska fungera i ett hus med självdrag. Ett lite förbättrat skafferi s a s. Annars stämmer det med tilluft som sitter lite högre upp i ett skafferiskåp .
 
Jag tycker det går utmärkt bra att ta in skafferiluften i köket, så har vi i vårt skafferi och det är nog så de flesta är byggda. Dock bör det inte vara för stort luftflöde, frånluften i köket bör ha ett större flöde så att inte matos sprider sig från köket. Vi har tallriksventil som är helt öppen vid varmare väder och mer stängd vid kallt.
Hans
 
Vårt skafferi höll nästan minusgrader när det var som kallast i vintras och då var vi tvungna att ha dörren på glänt, men då drog det kallt i köket (det gör det iof annars också ;) ) Kör med en separat frånluftventil tycker jag, så spar ni lite värme.
 
Om man inte kan stänga till tillluften tillräckligt kan det bli kallare i skafferiet med dörren lite på glänt än att ha den stängd. Man bör i så fall i första hand se till att det går att stänga tilluftsventilnventilen helt, räcker inte det är väggen mycket dåligt isolerad och bör åtgärdas.
Man spar ingen värme med en separat frånluftsventil, tvärtom är det då som värme tas från huset och ventileras ut.
Låter man däremot skafferiluften gå in i huset blir skafferikylan helt gratis, förutsatt att man anpassar övriga tilluftsventiler så man får in lagom mycket luft.
 
Hans_Nordstrand: Jag antar att tallriksventilen sitter i köket då?
 
Redigerat:
Anders_Roslagen skrev:
Hans_Nordstrand: Jag antar att tallriksventilen sitter i köket då?
Den sitter i skafferiet mot ytterväggen, sen in mot köket kommer luften in i springan runt skafferidörren. Ventilen är orginal sen -47.

I det flyttade timmerhuset som jag håller på med, har jag tänkt placera kylskåpet intill skafferiet(som inte finns ännu) och låta luften komma in i köket via en ventil mot kylskåpets baksida. Då kyls kondensorn bättre och kylskåpet drar mindre ström samtidigt som man får varmare tilluft i köket.
 
  • Gilla
Sten-Robert
  • Laddar…
Hans_Nordstrand skrev:
Det beror lite på om man har tillluftsfläkt till övriga ventialtionen, då kan det vara ide att ha frånluftsventil i skafferiet.
Om man däremot har självdrag eller frånluftsventilation i huset, ser jag ingen anledning till att ha frånluftventil från skafferiet och ut. Normalt tar man in luften högt i skafferiet och den kalla luften sjunker sedan samtidigt som den värms lite. Den kan sedan få sippra ut genom en lagom otät skafferidörr. Är skafferidörren för tät kan man istället ta upp en ventil ut mot köket.

Hans
Som sakt för min del så tar jag in kalluften via en kanal som mynnar ut i taken i safferiet, sån låter jag nog dörren få vara lite otät, låter som en bra idé tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.