Det verkar som om gubbarna som renoverade vårt kök har glömt att montera kallrasventilen (vi hittade den när de slutfört arbetet, men visste då inte riktigt vad den skulle vara till, men har nu förstått det eftersom det forsat in kall luft under kalla dagar och nätter).
Är det här något man kan montera i efterhand utan att ta ner hela fläkten och fixar vi att göra det själva (vi är hyfsat händiga i alla fall).
 
Det kallrasskydd jag har hemma är utformat som en bit spiro dvs det är en del av själva röret. Har ni ett likadant så betyder det att ni måste såga bort motsvarande bit från spiro röret och sen montera kallraskyddet. Är ni hyfsat händiga borde det inte vara nått problem.
 
För det första:
Att ta ner en fläkt är oftast inget stort eller svårt jobb. Troligast behöver ni dessutom bara demontera själva skorstenen (om det nu är en sådan typ av fläkt ni har) vilket inte tar många minuter. Har ni sen tur så är anslutningsslangen en sån där mjuk böjlig variant och då behöver ni nog inte ens kapa.

För det andra:
tycker jag att ni egentligen borde reklamera jobbet till "gubbarna" så att dom lär sig att sätta dit kallrasskyddet nästa gång.
 
Ok, vi försöker nog fixa det själva. Slangen till fläkten är mjuk så det verkar ju göra det hela något enklare. Quist: självklart borde vi reklamera, och jag brukar vara "duktig" med sånt också, men de här killarna var så trögtänkta och gjorde så mycket fel att jag helt enkelt inte orkar ta hit dem igen...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.