Hej! Vi bor i ett gammalt torp som vi byggt ut senaste åren. I de tre sovrummen blir det lätt lite dålig luft, det kan kännas instängt i de två vanliga sovrummen på bottenplan när dörren varit stängd ett tag, och uppe på sovloftet blir det lätt kvavt och fukt på fönstret.

Den ventilation som finns är en luftvärmepump, som ofta på sommaren bara används som fläkt så då tror jag inte den suger in luft utifrån. Det finns en "smart" fläkt med utblås i badrummet som alltid är igång. Det finns också en öppen spis med skorsten och braskassett.

Nu har jag äntligen kommit till skott att installera luftventiler i ytterväggen, men jag är osäker på om jag använt kallrasspjäll rätt. Jag har hört att man ska ha skydd för kallras så jag köpte Jula kallrasspjäll i kombination med Jula tilluftsventilsats och har monterat dem efter (den bristfälliga) bruksanvisningen. Jag är dock lite osäker på om kallrasskyddet faktiskt ska vara där, och det jag lyckats söka fram hittills verkar säga att det mest är när man har en aktiv fläkt? Spjället har en plastfilm som låter luft åka ut och stoppar den från att komma in, och det känns som att nyttan blir minimal för en tilluftsventil?

Tacksam för svar, och har någon tips på resurser där man kan lära sig lite mer om grundläggande ventilation för sitt hus (typ en bok?) så säg gärna till.
 
Du har självdrag i torpet, med en liten fläkt i badrummet.
Ta bort kallrasspjällen, du behöver maxflöde för att göra någon nytta och speciellt sommartid.
Beroende på resultat kan du sedan få fundera på om även frånluft behöver förbättras.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du har självdrag i torpet, med en liten fläkt i badrummet.
Ta bort kallrasspjällen, du behöver maxflöde för att göra någon nytta och speciellt sommartid.
Beroende på resultat kan du sedan få fundera på om även frånluft behöver förbättras.
Tack för svar! De två ventiler som sitter uppe i sovrummen nu sitter vid sidan av fönster som har element under. På sovrumsloftet har jag inte gjort hål i väggen än och funderar på var jag ska sätta ventilen.

Det finns bara en passande vägg då de andra är snedtak och vägg med vindsutrymme bakom (där jag tänker att man inte vill ha in den varma vindsluften på sommaren?). Sängen står mot ytterväggen som har ett litet fönster och jag är lite fundersam på om man kommer få kallras på sig när man sover på vintern. Alternativen är att sätta ventilen så högt upp som möjligt över fönstret, eller på någon av sidorna av sängen så högt som snedtaket tillåter, kanske 120cm från golvet.
 
Sätt ventilen ovanför fönstret med element.
 
A AndersS skrev:
Sätt ventilen ovanför fönstret med element.
Elementet sitter tyvärr lite konstigt till på loftet, det sitter under snedtaket. Ska man sätta ventil ovanför elementet så får man dra ett ventilationsrör som går några meter genom vindsutrymmet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.