Ska byta fläkt i vårat badrum på övervåningen, den sitter i snedtak och ut genom taket. Nuvarande fläkt har kallrasspjäll men som är lite trasigt och släpper in mycket luft. Syns även att det runnit kondens från fläkten/kanalen ner på väggen.

Bottenplan har mekanisk frånluft i badrummet och tvättstuga samt ventiler i alla fönster. Övervåningen har ventiler i alla fönster och fläkten på toaletten.

Så min fråga är ska det vara kallrasspjäll eller inte med ny?
 
Fulkemisten
Beror helt på om fläkten ska vara i kontinuerlig drift på lågvarv eller om den kommer ha långa perioder då den står still. Det är antingen eller. Med lågvarv behövs inte kallrasspjäll. Det blir helt onödigt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Beror helt på om fläkten ska vara i kontinuerlig drift på lågvarv eller om den kommer ha långa perioder då den står still. Det är antingen eller. Med lågvarv behövs inte kallrasspjäll. Det blir helt onödigt.
Tänkte köra som befintlig. Tryckknapp/fukt samt ventilation 60min/12h
Men jag tänker om det är självdrag på övervåningen? Då kanske den bör vara på kontinuerlig drift?
 
Fulkemisten
Den kommer sannolikt att funka som en frånluftsventil utan fläkten igång kom jag på då den sitter på övervåningen. Det har med mikroskillnader i lufttryck ju högre upp i en fastighet du kommer att göra. Skippa spjäll.
 
Vi jar kallrasskydd på vår fläkt som sitter i ytterväg. ’var en rekommendation vi fick då den inte skulle gå kontinuerligt.
 
Köpte med ett kallras skydd och testade men dels lät fläkten mer den monterad och luckan öppnades inte helt pga snedtaket antar jag. så tog bort den och satte fläkten på kontinuerlig drift på ca 50%(13L/s,1200RPM) öka man mer så börja man höra fläkten. får se om vi får kallras eller om den håller emot.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.