Vi har monterat en fuktstyrd fläkt i badrummet på övervåningen. Detta badrum har ingen yttervägg iom. att det är ett 1 1/2pl. hus med 38 graders takvinkel dvs. brant tak. Så det som på nb. hade varit yttervägg är alltså snedtak. Fläkten sitter i innerväggen så högt det går innan snedtaket börjar, sen går det ett isolerat spirorör från fläkten till takfoten där det mynnar i underspikningen vilket ju får till följd att det medföljande och monterade kallrasskyddet(som är tänkt att sitta på en y-vägg, vertikalt monterat) är satt horisontellt och därmed så hänger ju lamellerna öppna.
Firman som monterade detta säger att detta montagesätt är fullgott (funkar iof. perfekt förutom detta) och jag begrep mig inte på att ha invändningar när det gjordes(augusti och +20 ute), dock nu när det är -15 ute så drar det ju kallt ifrån fläkten när den inte är igång och det känns helt oacceptabelt men enl. firman inget att göra åt ???
Är det någon som har några tips för att komma tillrätta med detta problem, helst vill vi inte ta bort fläkten då duschrummet är rätt litet, används flitigt och fukten verkligen behöver ventileras bort för att undvika ev. framtida problem av annat slag.
MVH/Christina.
 
Gå till nån vitvaruförsäljare och se om du kan få köpa ett kallrasskydd till en köksfläkt.
De är gjorda för horisontell montering och brukar hålla 125mm diameter. Det brukar vara ett litet plastlock som faller igen när inte fläkten går.
Om de frågar efter specifikt märke så fråga efter Bosch/Siemens.
 
Karl XII:
Hjälp mig tänka är du snäll ;) Om jag sätter ett kallrasskydd till en köksfläkt så måste väl lamellerna öppnas "uppåt"(alltså draget från köksfläkten kommer ju "underifrån" från spisen och går uppåt mot taket) om jag monterar ett sådant kallrasskydd på samma sätt i underspikningen så kan väl(??) lamellerna inte öppnas iom. att badrumsfläkten blåser utåt och om jag vänder det så att lamellerna är på undersidan av underspikningen dvs. ut i friska luften, då borde ju lamellerna öppnas då utblåset från badrummet sätter igång men hur stängs dom då när fläkten är avslagen??
Går det att förstå hur jag menar, eller tänker jag helt "bakochfram"??
MVH/Christina.

PS: Finns det ngn. form av kallrasskydd som monteras inuti spiroröret tex. direkt bakom själva fläkten, hur skulle det funka, tror du?/DS.
 
Tack för hjälpen, den där Cata B10 Matic fläkten såg ju inte så dum ut och dessutom var den betydligt billigare ::) än den fläkt som firmagubben rekommenderade/satte in. I värsta fall så får vi väl byta fläkt om jag inte kan hitta något kallrasskydd som passar, man ska ju inte behöva slå på fläkten varje gång man står vid tvättstället för att inte frysa ihjäl.
MVH/Christina.

PS: Var inte ledsen, "även Homeros blundade ibland" ;)/DS.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.