Jag har fått varningen att kallras kan uppstå vid fönster om man förlitar sig på enbart golvvärme och inte tänker byta till moderna treglasfönster.

Är det någon som har/haft sådana problem och hur har ni löst det?

Jag funderar på att dra upp en GV-slinga i väggen så att den löper i jämnhöjd med underkanten på fönstren (där fönstren är många) för att motverka kallras.
Skulle detta kunna fungera eller skulle fysikens lagar göra det till en fullständigt bortkastad investering? Någon som gjort eller hört talas om något liknande?

Fönstren som är tänkta att råka ut för denna lösning är av gammal typ men nytillverkade, med lösa innerfönster och ca tio cm luftspalt mellan ytter- och innerfönstret. Innerfönstret har s k energiglas.


 
Ja att det *kan* bli problem med kallras när gamla fönster och gv kombineras är det nog inget tvivel om.

Du skall i vilket fall som helst börja med att dra slingan utmed rummet ytterväggar - varmast vatten längst ut - detta motverkar problemet.

Att dra en extra varv uppe på väggen känns en aning omständigt och jag är tveksam till att det har någon effekt.

När du har dubbla fönster på beskrivet vis, har du verkligen problem med kallras vid dessa fönster? Stäng av elementet och kolla.
 
Ehe... jag kan inte kolla eftersom det inte är byggt ännu ;)

Enligt Gysingekatalogen ska denna typ av fönster kunna vara nästan lika bra som treglasfönster om man sätter tätningslisterna rätt så jag kanske oroar mig i onödan. Väggarna kommer dock att ha väldigt många fönster i de utrymmen jag funderade på att använda den där extraslingan i (verandaliknande 4x4 m i två plan). Om man ändå ska bygga kan det ju vara värt ett försök och med Silvan-slangar kostar det ju inte så mycket. Men om det är fysikaliskt omöjligt att motverka kallras med en slang med förhållandevis lågtempererad vätska i så tänker jag naturligtvis inte ens försöka :D




 
När du drar upp en lyra under föntret så kommer på få stora problem att få ut luften ur systemet.Så det är inte att rekomendera att göra på det viset.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.