Hej,
Mitt badrum ventileras ut genom taket och jag har en PAX fläkt med fuktstyrning och timer. Enligt PAX och andra trådar i forumet skall INTE finnas kallrasskydd då det finns risk för kondens. Tyvärr har jag mycket kallras och badrummet blir kallt. Är det någon som har tips på hur kallraset kan dämpas? Kan man kanske ha ett kallrasskydd där röret mynnar ut i det fria istället för i PAX fläkten? Eller finns det någon dämpande åtgärd, ett filter kanske? En annan fläkt kanske?
-Fredrik
 
D
F femjhansson skrev:
Hej,
Mitt badrum ventileras ut genom taket och jag har en PAX fläkt med fuktstyrning och timer. Enligt PAX och andra trådar i forumet skall INTE finnas kallrasskydd då det finns risk för kondens. Tyvärr har jag mycket kallras och badrummet blir kallt. Är det någon som har tips på hur kallraset kan dämpas? Kan man kanske ha ett kallrasskydd där röret mynnar ut i det fria istället för i PAX fläkten? Eller finns det någon dämpande åtgärd, ett filter kanske? En annan fläkt kanske?
-Fredrik
Vi har också en PAX-fläkt i ett badrum men den går alltid och varvar upp vid fukt. Då blir det inget kallras. (Jag har satt den under en brytare för att kunna stänga av den om jag vill få helt tyst.)
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Meningen är att fläkten alltid ska vara på för att ett konstant luftombyte ska ske i huset.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Hade kallrasskydd på våra paxfläktar i bad och tvättstuga i 16 år, så jag ser inte problemet.
Manuell av/på, fläktarna fick gå vid behov, imma på fönstret = fläkt på.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Tack för svar! Min fläkt går endast då det är fuktigt så den får kopplas om så att den går hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.