Vi flyttade in i ett radhus med kamin i januari. Kort därefter så hade vi takläckage från skorstenen och vi tillkallade en plåtslagare som åtgärdade felet. De monterade en "låda" för att förhindra att snö samlas runt skorstenen.

Vi känner däremot ett enormt kallras från skorstenen. Bifogar bild tagen med värmekamera. Där kan innertaket vara så kallt som 2 grader.

När de byggde lådan (bifogar bild) på taket så såg de att ångspärren inte är tät mot skorstenen (bifogar bild). Den är bara uppklippt. Jag misstänker att det är så kallluften tar sig in.

Innan jag ber plåtslagaren komma ut och montera en "Diffusionstätning" enligt sida 7 i Contruras instruktionsbok, finns det något annat man bör tänka på? Kan det vara för lite isolering runt skorstenen?

Tack för alla ideer!!
 
  • Värmekamerabild visar temperaturvariationer i ett rum med en kall zon vid taket nära skorstenen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad snölåda runt skorsten på husets tak för att förhindra snöansamling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Otät ångspärr vid skorstenen med synlig klippning och isolering i ett radhus vilket kan vara orsaken till kallras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmekamera visar varm (röd/gul) och kall (blå) zoner i ett rum, med fokus på en kamin och kalla områden nära taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
är det isolering i lådan ?

edit . är bild 3 insidan av lådan
 
Tack för svar!
Bild 3 ovan är under arbetets gång. (Plåtslagarens bild). Det trä som är synligt är vårt innertak.

Jag bifogar fler bilder. Tyvärr har jag inga bilder på hur det ser ut i lådan.

Bild 1 nedan: Grannens skorstensgenomföring (så såg det ut hos oss innan åtgärd)
Bild 2 nedan: Lådan framifrån.
Bild 3 nedan: En till bild på innertaket (sett ovanifrån) innan lådan monterades.

Plåtslagaren nämnde att det är en "trälåda" under plåten. De har inte fyllt på med mer isolering. Utan det är samma mängd isolering som det var innan lådan byggdes.
 
  • Grannens skorstensgenomföring visar en skorsten och dess anslutning vid taket täckt med lite snö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skorstensgenomföring på tak under installation, omgiven av byggställning och verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på skorstensgenomföring med gummilist, ångspärr och innertak synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.