Hej ! Har ett jätteproblem med vårat fina timmerhus byggt 1913, vi har ett sånt djä****** kallras från våran övervåning och jag undrar väl egentligen om detta kan bero på att vi har ett oisolerat oinrett rum på övervången?Rummet i sig ligger inte direkt vid trappan ner till nedre plan och det är just vid trappan som kallraset är kan det vara det rummet som gör det ändå?kan dålig vntilation göra att det blir kallras?jag har tilläggsisolerat huset och jag vet att en del av värmen sticker ut genom taket.jag fattar inte varför det är ett så våldsamt kallras är det någon som har några tips vad jag kan prova för att minska raset? lägger in mig snart om jag inte får till det :)

Tackar på förhand...
 
Jag kan bara lugna dig med att det i princip är omöjligt att få bort raset om du inte fixar en dörr i trapphuset. Varm luft stiger, kall luft sjunker och all denna luft rör sig i trappan. Möjligtvis kan man få det att minska lite genom att ha högre temperatur uppe i trappan.
 
Det du kan göra är att sätta element med "skorstensdrag" på undervåningen alternativ använda en luft-luft värmepump för att minska det. Ska man ha bort det helt måste du ha golv värme.
 
Tack men det lugnade inte ner mig direkt hehe eftersom det kallraset som kommer är så pass stort så det kyler ner hela hallen på nedreplan,testade i vintras att stänga för till vardagsrum och kök hade då minusgrader i hallen :( det är sånt extremt kallras och jag skulle vilja minska det i alla fall om det är möjligt.
 
Stäng öv med 100 mm frigolit skivor. Är det kallras, använder du troligen inte öv. Täpp till hålet i trappan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.