Jag ska sätta in en PAX 30 i taket i mitt nya badrum i stugan. Fläkten kanalen kommer då gå upp på en kallvind och ut i gaveln 3meter bort med en höjdskillnad på cirkus 50cm från där fläkten sitter.

I manualen till Paxfläkten står det
OBS! Ett kallrasspjäll är direkt skadligt om

fläkten monteras i ventilationskanal med naturligt självdrag"



SÅ frågan är om jag ska ha kallras eller ej?? Ingen övrig "aktiv" ventilation i stugan kan tillägas utan bara ventiler vid fönstren
 
Redigerat:
Du klarar dig säkert utan kallrasskydd. Däremot kan kanske et inblåsningsskydd behövas, om ventilationsröret går ut på en vägg där det blåser mycket. Montera upp fläkt och drar rören. Fungerar det utan några andra saker så är det bra. Annars bör det inte vara så svårt att komplettera.
 
När behöver det inte vara nån ventilation i ett hus eller, ändå värre , i ett våtutrymme?... Naturligtvis aldrig. Enda gången självdrag fungerar någorlunda är i värmetröga tyngre skorstenar som kontinueligt tillförs underhållsvärme (typ murade skorstenar med angränsande rökkanaler som frekvent används.) Badrumsfläktar i lätta kanaler ,(tex plåt,plast) förlorar termisk stigkraft på kort tid och behöver därför alltid vara i drift. De kan gå i olika hastigheter men aldrig stå stilla för att få den funktion som förväntas. Och naturligtvis aldrig koppla dem till ljusknappen, som ofta förekommer. Stigkraften i en kanal på 50 cm hade iallafall inte fungerat även i en murad kanal så kontinuelig drift är det enda raka. Den drar ju ändå inte mer än 4 watt .
 
Gör som det står i "manualen" det brukar alltid fungera bäst. I ditt fall skulle jag välja en Pax Pasad 60 med en grundvetilation som går hela tiden men ökar om luftfuktigheten stiger.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.