Jag har bytt fasad på mitt hus från plankstomme+panel+50 isolering+aluminium till plankstommer + panel + 115 isolering + Windy + träpanel + lockläkt. I samband med detta har samtliga fönster flyttats ut för att vara i liv med ny fasad.

I samband med detta har den luftspalt som alltid funnits mellan plankstomme och panel hamnat på insidan av huset. I luftspalten drar det kallt och frågan jag ställer mig är om den nya isoleringen verkligen kommer ge önskad effekt pga detta.

Har ännu inte byggt ny smyg och ny fönsterbräda och visst kommer det vara möjligt att slippa kallraset om man isolerrar under dessa t.ex. med fogskum.

Men frågan är om man skall försöka trycka in lite lösull i luftspalten innan detta görs. Åtminstone i den del som man kan nå från fönstret. Det sitter reglar som gör att inte enkelt kan isolera hela väggen.

Finns det några risker med detta?

Någon som haft ett liknade problem? Vad har ni gjort i så fall?
 
Menar du att du tilläggsisolerat utanpå en fasad utan att plocka bort en luftspalt som nu ligger mellan de båda isolerlagren. Själklart kommer du att ha en luftrörelse i detta skikt. Så tyvärr är nog en del av tilläggsisoleringen förgäves. Däremot borde det inte vara några problem att göra som du säger, dreva eller fogskumma in i denna spalt för att minska draget vid fönsterhålen.
 
Ja, jag trodde det var sågspån i väggarna, men sedan visade det sig att det endast var sågspån i takkonstruktionen. Borde kanske ha tänkt på detta tidigare, men har anlitat professionella hantverkar och de reagerade inte över detta. Det positiva är luftspalten den ursprungliga fasaden slutar på¨grundmurens sockel, så kan man isolera ovanpå denna torde det bli ganska tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.