Hur mycket betydelse har det om kall luft "missar" elementet pga en fönsterbräda utan hål. Inte heller någon springa mellan fönsterbräda och vägg som det kan va utan brädan är hel ända från fönstret och sträcker sej utanför elementet.
 
  • eh.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte borra några hål i fönsterbrädran, eller fräsa ut en slits med en handöverfräs?

 
Man vill att den varma luften skall komma upp till fönstret för att förhindra kallras, om det är möjligt så tycker jag att du skall göra som vedeldaren föreslår.
 
Jag bor i ett hus som är 100 år gammalt. Fönsterbrädorna där har en springa i mitten som löper utmed hela fönstrets bredd. Springan är ca 5 mm. Charmen med att bo i ett gammalt hus är att man ser att det finns alltid en tanke bakom allting. Dom var kluriga dom rackarna ;)
 
Jo klart jag kan borra hål eller fräsa ur som Vedeldaren säger, tycker dock det är snyggare med en "hel" bräda. Vad menas med kallras? Kan det va därför som sängen och golvet alltid är kalla?
 
CHEMAS skrev:
Jo klart jag kan borra hål eller fräsa ur som Vedeldaren säger, tycker dock det är snyggare med en "hel" bräda. Vad menas med kallras? Kan det va därför som sängen och golvet alltid är kalla?
Kallras är när luften inne i rummet möter det kalla fönstret och kyls av, luften sjunker då ner och faller mot golvet och det upplevs som drag. Det är också så att värmen från din hud "dras" mot ett kallt fönster och också kommer att upplevas som ett drag. Av den anledningen vill man ha ett element under fönstren så att fönsterytan värms upp så att man slipper dessa obehag.
 
Ahh. ok. Då vet jag. Kommer då göra hål eller spår. Nån fördel med att göra dom snett in mot fönstret eller kvittar det?
 
Det borde nog inte ha nån betydelse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.