Hej
Har en riktig rebus som jag försöker knäcka .
Jag och min morbror bygger ett garage/maskinhall. Byggnaden är 12x7m stor och 4 meter högt i tak. Den är snart klar och uppbyggd enligt bild med två lager isolering samt diffusionsspärr. Meningen är att det ska in en värmepump någon gång i framtiden som håller ca 15 grader året runt. Men just nu och några år framöver så blir det ingen värme i garaget. Kanske endast någon gång ibland då det värms upp tillfälligt med en 3fas värmefläkt.
Nu till min fundering. Kan garaget ta skada av att det inte är uppvärmt konstant med denna konstruktion? Kan det finnas risk för fuktskador ?. Jag funderar det där med att byggnaden är ju byggd för vara uppvärmd men sedan blir det tvärt om.

Hoppas ni förstår hur jag menar.
 
  • Väggkonstruktion för garage med två lager isolering och diffusionsspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sunnis
I teorin ja, men i praktiken så spelar det nog ingen större roll i ditt fall. Du har en isolerad platta antar jag? Så länge det ventileras och värms någon gång ibland så kommer det inte vara skadligt.

Men varför ingen uppvärmning om du ska ändå värma ibland med en tre-fas fläkt? Varför inte bara ha lite värme igång om det är ändå planen i framtiden?
 
  • Gilla
2hjul
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
I teorin ja, men i praktiken så spelar det nog ingen större roll i ditt fall. Du har en isolerad platta antar jag? Så länge det ventileras och värms någon gång ibland så kommer det inte vara skadligt.

Men varför ingen uppvärmning om du ska ändå värma ibland med en tre-fas fläkt? Varför inte bara ha lite värme igång om det är ändå planen i framtiden?
Jajamen det är isolerad platta. Det låter ju bra. Angående ventilation så har jag även fundering där om du har nå tips? Kan man sätta in en paxfläkt eller liknande? Ska snart sätta OSB och då kom jag tänka på ventilationen.
Ja angående värmen så hade jag jättegärna velat haft värme direkt men jag och min morbror som jag bygger med är inte överens i den frågan .
Tack för svaret
 
Lizzardo
2 2hjul skrev:
Jajamen det är isolerad platta. Det låter ju bra. Angående ventilation så har jag även fundering där om du har nå tips? Kan man sätta in en paxfläkt eller liknande? Ska snart sätta OSB och då kom jag tänka på ventilationen.
Ja angående värmen så hade jag jättegärna velat haft värme direkt men jag och min morbror som jag bygger med är inte överens i den frågan .
Tack för svaret
Med tanken på bilden så utgår jag från att du bygger ett helt tätt och väl isolerat garage.
Funderar du på någon liten badrumsfläkt så måste du även ta upp hål för friskluftsventil för att få in luft, om du inte kör med otäta portar.
Jag har själv avslutat en likadan resa och gick på FTX i garaget.
Mycket nöjd med det :)
 
sunnis
2 2hjul skrev:
Jajamen det är isolerad platta. Det låter ju bra. Angående ventilation så har jag även fundering där om du har nå tips? Kan man sätta in en paxfläkt eller liknande? Ska snart sätta OSB och då kom jag tänka på ventilationen.
Tack för svaret
I mitt garage som har likadan konstruktion så kör jag med en Mitsubishi FH35 för uppvärmning och en Mitsubishi VL-100 för ventilationen som är ett litet fusk-FTX aggregat så får man återvinning av värmen.

Annars är det att sätta ventiler. En lågt och en högt.
 
  • Gilla
2hjul
  • Laddar…
Lizzardo Lizzardo skrev:
Med tanken på bilden så utgår jag från att du bygger ett helt tätt och väl isolerat garage.
Funderar du på någon liten badrumsfläkt så måste du även ta upp hål för friskluftsventil för att få in luft, om du inte kör med otäta portar.
Jag har själv avslutat en likadan resa och gick på FTX i garaget.
Mycket nöjd med det :)

Japp det är väll helt tätt förutom någon springa vid porten som säkert kan bli . Ja då lär jag sätta någon ventil nertill någonstans i garaget då ? Om man använder en luftvärmepump ,hur funkar den ,tar den luft utifrån ? FTX vad är det för något ? Är det en enkel historia
Tack för svaret
 
sunnis sunnis skrev:
I mitt garage som har likadan konstruktion så kör jag med en Mitsubishi FH35 för uppvärmning och en Mitsubishi VL-100 för ventilationen som är ett litet fusk-FTX aggregat så får man återvinning av värmen.

Annars är det att sätta ventiler. En lågt och en högt.
Okej
Ja jag får fundera lite. Ventil nertill och en paxfläkt upptill borde ju funka. Lite budget lösning kanske
 
Lizzardo
2 2hjul skrev:
Japp det är väll helt tätt förutom någon springa vid porten som säkert kan bli . Ja då lär jag sätta någon ventil nertill någonstans i garaget då ? Om man använder en luftvärmepump ,hur funkar den ,tar den luft utifrån ? FTX vad är det för något ? Är det en enkel historia
Tack för svaret
2 2hjul skrev:
Japp det är väll helt tätt förutom någon springa vid porten som säkert kan bli . Ja då lär jag sätta någon ventil nertill någonstans i garaget då ? Om man använder en luftvärmepump ,hur funkar den ,tar den luft utifrån ? FTX vad är det för något ? Är det en enkel historia
Tack för svaret
Det lär du göra.
Nej en luftvärmepump cirkulerar endast den befintliga invändiga luften.
FTX= Frånluft och tilluft med återvinning.

Själv kör jag ett mindre villaagregat (Swegon Casa R3) men jag har något större garage.
Enkelt och enkelt, det är inte raketforskning ;)
Precis som nämnts ovan så kan en Mitsubishi vl100 vara ett helt ok alternativ
 
Tomture61
En pax fläkt till 336 m3 luftvolym :thinking:
Även fast byggnaden är välisolerad så kommer luftfuktigheten att vara hög utan uppvärmning, risk för mögelangrepp.
 
B
Som jag har förstått det finns det risk för kondensering på fel sida diffusionsspärren när det blir kallare inne än ute. Till exempel på våren. Den varma uteluften kondenseras på den relativt kalla diffusionsspärren som kyls ner av den kalla inneluften. Jag vet själv hur det var i mitt garage i början (utan garageport och bara en lättviktspresenning som ersättning), det kunde vara 10°C inne i garaget men 25°C i solen på utsidan på morgonen. Och pga av isoleringen tog det hela dagen innan temperaturen inne gått upp till 18-20°C.

Med det sagt så försökte jag se tecken på kondensering när jag var och rev i väggen vid ett sådant scenario, utan att se någon kondensering. Jag har heller inte sett mögel i organiska material på utsidan av diffusionsspärren. Så jag har själv inte personligen kunnat verifiera denna tes.
 
  • Gilla
2hjul
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
En pax fläkt till 336 m3 luftvolym :thinking:
Även fast byggnaden är välisolerad så kommer luftfuktigheten att vara hög utan uppvärmning, risk för mögelangrepp.
Ja det känns lite löjligt faktiskt
Får nog tänka om och skaffa mig nå liknade Mitsubishi aggregat
 
Tomture61
Finns fläktar som är anpassade till spirorör.
Luftbutiken.se (kanalfläktar)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.