Ska till att bygga dubbelgarage med dubbel carport framför och förråd baktill (någon sa att förvaringsutrymme kan man aldrig få för mycket av).

Tanken är att ha garaget kallt men kunna värma upp det med en byggfläkt eller så för kortare perioder när man vill använda det vintertid (antagligen någon gång per månad över en dag eller så i runda slängar)

Sedan är tanken att i förrådet skall jag stoppa in en/två oljeradiator eller liknande för att garantera ca 5 plusgrader även under vinern för saker som jag inte vill förvara i huset men är fryskänsliga (vattenbaserad färg t.ex.).

När jag då isolerar garaget bör jag då sätta ångspärr på insidan? Då jag inte har någon aktiv ventilation (hade bara tänkt mig någon typ av ventiler i varje ände av garaget) kommer jag inte kunna upprätthålla ett undertryck de dagar jag har garaget uppvärmt vilket potentiellt skulle kunna ge kondens i väggen annars, eller hur?

Låt oss sedan säga att jag inte har garaget uppvärmt (men isolerat, jag vill ju inte elda enbart för kråkorna de dagar på vintern jag vill ha lite värme när man pular (ej på norska) i garaget) och jag sedan får väderomslag från kallt till varmt, varvid jag potentiellt borde kunna drabbas av kondens i väggen utanpå plasten, eller hur?

Hur brukar man göra i ett sådant fall som ett ibland uppvärmt garage?

Bör jag täta både garaget och förrådet? Bör jag ha ventiler även i förrådet?

Data:
Fasad: träpanel
Tänkt regelbredd och därmed isoleringstjocklek: 145 (45+95)
Ingen golvvärme men 10cm cellplast i plattan för betongformens skull.
Lagom med lösull i taket.
 
C
Man brukar väl undvika plast i ouppvärmda utrymmen? Jag tänkte då inte ha nån i mitt garage iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.