Hej alla kunniga!:)

Har ett litet kallförråd på baksidan i anslutning till huset som jag skulle vilja ha plusgrader i året om... Det är ca 2X3m med snedtak och eftersom det är så litet så är det ett plus om konstruktionen bygger så lite som möjligt.
Panelen är i bra skick så det är inget jag vill riva och väggarna består bara av uppreglade fack (70mm djupa). Golvet är reglat på mark med ca 100mm tillgodo till tröskeln.

1; Hur ska väggarna se ut? Vindplast, isolering , luftspalt osv (lager för lager)
2: Hur ska jag göra med golvet? Cellplast, beständig plast?
3: Hur ska jag göra med taket? Isolering, luftspalt osv?
4; Hur gör jag i anslutningarna mellan golv och vägg, vägg och tak?
5: Jag har en ventil bredvid dörren 50cm ö.g. Vad gör jag med den?
6: Räcker det med en frostvakt som uppvärmning?

Tack så mycket!d^_^b
 
  • IMG_4625.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Någon? Please?
 
Själv vet jag inte om jag skulle lagt ner så mycket jobb på att göra det utrymmet helt enligt "regelboken"...

Rockwoll direkt i väggarna och en OSB skiva på insidan ( enkelt att skruva upp saker i).

Ligger golvreglarna direkt på marken ? Ska du behålla dom ?
Om inte varför inte en byggplast mot marken och hårdare cellplastskivor som tål minst 200kg/m2 på det och ett flytande spångolv ?

Taket är svårt att säga något om men där bör du ju ha en luftspalt upp mot råsponten som är ventilerad ut.

Tveksam om det räcker med en 200W frostvakt men en 500W bör räcka.
 
Isolerade ett fristående 8m^2 förråd för några år sedan. Utifrån: Panel - gullfiber - plast - OSB - färg. Samma i taket tror jag, med luftspalt inannför yttertakt. Satte in ett 700W oljefyllt element från Byggmax, som var det billigaste man kunde hitta. Fördelen med lite mer effekt var att man på ett par timmar kunde öka tempen, då jag hade en arbetsbänk i ena ändan. Golvet som var en betongplatta målade jag med en klarlack för att slippa dammet, gjorde inget annat. Kostnaden för uppvärmning till 5 grader var ca 300kWh / månad. Lade in en max/min-termometer under ett par vinterveckor och även ett enkelt element höll tempen mycket stabil. Hade en ventil uppe, en nere. Brukade stänga dem under vintern, rätt eller fel. Under sommaren så blev det lite drag där, som bidrog till att ta ner tempen lite när solen låg på.
 
Tack så mycket för svaren!

Orparn. Nej, ja vill inte heller lägga ner en massa jobb för å få det enligt regelboken. Ja vill bara inte att det möglar sönder efter ett år... Din golvidé är helt klart intressant! Frågan e bara om det blir tillräckligt stabilt? Vill ändå få in en mc på 200 kg?

Ellagård- Vad jag förstått bör man inte ha plast i väggarna när det ska vara under 16 grader i rummet? Tar till mig dina tips om elementen!
 
Håller med om att det nog är billigare och bättre med ett kraftigare element och att det inte kostar mer att köpa ett sånt. Själv skulle jag däremot välja en "öppen" radiator istället för ett oljefyllt då det reagerar snabbare när du vill höja temperaturen.
Oljefyllt ger ingen besparing möjligen en något jämnare temperatur och genom det komfort i bostadsutrymmen.

Golvet kan givetvis göras ännu starkare med en kraftigare skiva. Vad jag vet så finns det i alla fall upp till 300kg/m2 att köpa och golvspånet hjälper ju till att fördela trycket på skivan så jag tror nog det går att få att hålla bra. Här är en länk till lite om skivor.
Jag tror golvspån på reglar blir klenare i skarvarna än om det ligger på en cellplastskiva. I mitt kök har golvspånets spont gått sönder i en skarv så skivorna sviktar där och plastmattan har spruckit. Jag har ännu inte gjort något åt det då det finns ombyggnadsplaner som om dom blir av innebär att det golvet ska rivas i sin helhet.
 
Jo golvet i förrådet sviktar ju nu också, men min ursprungliga tanke var att köra cellplast mellan golvreglarna... Nu kör jag nog på din idé, ska man ha några stenplattor i botten eller kan man lägga cellplasten direkt på marken? Med byggplasten emellan...?

Tack!
 
Se till så "marken" är ordentligt avjämnad (fint grus/grov sand) och packad så det blir bra kontakt mot skivorna och lägg plasten under dom.
Se också till så du får ordentligt tätt i anslutningen mot vägg/väggregel så du inte får något tjuvdrag den vägen.

Ett annat alternativ är ju att lägga isolering och sen gjuta en platta men den bör nog vara ganska tjock och bra armerad om den ska hålla, sånt finns det betongkunniga här som bör kunna svara på.
 
Ja men de blir ju kalas de här! Eller de låter ju som det nu när jag sitter vid datan iaf, får väl se hur de blir sen men tack så mycket för svaren och tiden du lagt ner!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.