Har ett hus med källare, och där ventilationshålen finns i källaren blir det ruskigt kallt på golven på ovanvåningen. Går det att dra ner luften med t ex ett spirorör lite längre ner mot golvet i källaren, eller blir det ingen bra ventilation då?

Jag tänkte köra med något sånt här och ev isolera lite där man kommer åt runt röret.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventilation/Ventilationsslang/Ventilationsslang-2000020663/

Och sedan dra ner det halvvägs ner mot golvet i källaren så man kanske slipper att det kommer iskall luft direkt in mot taket av källaren.

Eller har ni några bättre tips/ideer? Det är 5 ventiler det handlar om.

Bilderna visar ventiler/galler nere i källaren där dom sitter uppe mot taket i källaren.

Ventileringsgaller högt upp på en källarvägg med synlig isolering och rörledning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventil i källartak nära isolering, med synliga rör och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ventilationsgaller uppe mot en källares tak med isolering och synliga rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej. Har samma problem i ett av våra sovrum. Hos oss beror det på att syllen ovanför har murknat och kall luft blåser in i bjälklaget. I kombination med ihopsjunken isolering så blir det väldigt kallt.

Har du riktiga rör i ventilationen? Våra ventiler är bara ett galler på utsidan, upptaget hål i lättbetongen med syllen som "tak" i kanalen, och en ventil mot insidan. Inte så bra. Har löst det tillfälligt med att stänga ventilen, fyllt hålet med isolering och sedan satt vindduk på utsidan nu i vinter. Till våren ska jag byta ut den dåliga syllen och sätta i riktiga ventiler.
 
Har bara galler på 2 och en "snurrventil" på 3 av dom som man kan stänga. Vill inte stänga igen då det blir obefintlig ventilation där nere isf. Bjälklaget är betong och något som ser ut som rivet papper blandat med betong som isolering. Rören tänkte jag montera nu i efterhand för att kunna få ner luften typ halvvägs ner mot golvet så att det inte blir kalluften direkt vid taket. Borde hjälpa en del tycker jag, men kanske blir andra problem om jag gör så?
 
Kall luft sjunker ändå så jag har svårt att tro att det skulle bli några problem. Kallare golv i källaren kanske :)
 
Jag tror det är ok att vinkla rören nedåt, huvudsaken luftflödet finns. Hur tjocket med isolering har ni i bjälklaget på ett ungefär?
 
Får prova det då. Lär ju märka ganska snabbt om ventilationen försämras mycket.

Isoleringen är väl ca 1dm skulle jag tippa på. Svårt att veta exakt då det är stenhårt material ��
 
1 DM är väldigt dåligt, kanske fundera på att lägga på mer ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.