Hej!

Jag håller på att fuktskydda en hussida. Den senaste tiden har jag alltså googlat halva internet om olika fuktspärrstyper, metoder, principer och annat så att det räcker och blir över.

Efter några om och men har jag valt att fuktspärra med en fuktspärrsmatta (typ platon). Inga konstigheter där.

Så själva frågan.

Vårt hus har en putsfasad. Spritputsade väggar och en ca 30-40 cm hög slätputsad remsa/sockel längst ner i marknivån. Den slätputsade delen är bestruken med kallasfalt. Den senaste tiden har alltså den asfaltsbesturkna delen av fasaden börjat spricka och kexa till följd av att fukt fryser och spränger putsen. Därav beslutet att fuktskydda väggen där problemet är värst.

Efter lite funderingar så börjar jag undra om inte kallasfalten gör mer skada än nytta. Den lär ju hindra fukt som kommer direkt utifrån att tränga in i putsen men fukt som kapilärt tar sig in bakom kallasfalten från den spritputsade fasaden ovan (vid till exempel slagregn) har ju sämre möjligheter att torka ut om den ligger bakom ett lager av asfalt. Den hypotesen stärks (tycker jag) av att det bara är den asfaltsbestrukna sockeln som kexar sig. Resten ser hur fint ut som helst.

Vad tror ni klokisar?
 
Tack. Bra tips! Jo, jag tänker i de banorna också.

Men anvisningarna (de flesta jag läser) beskriver att kallasfalt ska användas. Tänker att det här borde vara ett generellt problem och att rekommendationen helt enkelt är felaktig. Putsfasader är ju tänkta att ständigt blötas och torka ut. Har man kallasfalt på dom så hindras de från att torka och fryser sönder. Framförallt om bestrykningen görs i marknivå.
 
Har du lagt på kallasfalt ovan marknivå?

Putsväggar är en egen skola. Rätt utförda håller de väldigt länge men så fort det blir obalans på något sätt så får man den här typen av problem. Man får börja att fundera kring hur det ser ut under mark. Har man brutit kapillärt där så återstår att se på hur väggen är uppbyggd i övrigt. Det svåra är att en vägg som fungerar utmärkt i en del av landet kanske inte fungerar alls i en annan del. Samma sak gäller vädersträcken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.