Hej på er!
För ett par månader sedan köpte vi ett hus från 1946. Huset är 173kvm och byggt i lättbetong.
Nu när vintern slagit till har vi upptäckt att huset är minst sagt kallt. Bland annat så ligger yttemperaturen på ytterväggarna på 14C och man känner riktigt hur kylan skapar kallt drag från väggarna.
Att tilläggsisolera ett betonghus från utsidan har jag förstått ska vara ett jäkligt stort projekt så jag undrar: finns det något smart och smidigt sätt att isolera från insidan? Och finns det risker med att isolera ett betonghus från insidan avseende fukt osv?
Tips och råd emottages tacksamt!
 
Vad ligger temperaturen på insidan av ytterväggen?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad ligger temperaturen på insidan av ytterväggen?
Den ligger på 14 grader nu när det är cirka -14 grader ute.
 
Inomhustemperatur i rummet ?
 
Upplever själv att tillbyggnaden i 30cm lättbetong är kallare än ursprungliga huset med två lager tegel med 10cm luft mellan.
Isolera har sina utmaningar på både in-och utsidan.
På utsidan riskerar det att bli fult om man inte flyttar ut fönster mm.
Insidan kan påverka daggpunkten.

hur är temperaturen i huset? Har ni höjt den nyligen?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inomhustemperatur i rummet ?
Innetempen segar sig upp till 19C.
 
O Odi et Amo skrev:
Upplever själv att tillbyggnaden i 30cm lättbetong är kallare än ursprungliga huset med två lager tegel med 10cm luft mellan.
Isolera har sina utmaningar på både in-och utsidan.
På utsidan riskerar det att bli fult om man inte flyttar ut fönster mm.
Insidan kan påverka daggpunkten.

hur är temperaturen i huset? Har ni höjt den nyligen?
Okej, ja det kanske är ett dåligt material, lättbetong. Vi har inte ändrat temperaturen inne någon gång. Alla ytterväggar i hela huset känns kalla men har bara mätt yttemperaturen i två rum.
Ja jag har förstått att daggpunkten kan ändras om man gör något från insidan. Hur tänker du med utbyggnaden, ska du göra något åt kylan?
 
D
V Vbn skrev:
Hej på er!
För ett par månader sedan köpte vi ett hus från 1946. Huset är 173kvm och byggt i lättbetong.
Nu när vintern slagit till har vi upptäckt att huset är minst sagt kallt. Bland annat så ligger yttemperaturen på ytterväggarna på 14C och man känner riktigt hur kylan skapar kallt drag från väggarna.
Att tilläggsisolera ett betonghus från utsidan har jag förstått ska vara ett jäkligt stort projekt så jag undrar: finns det något smart och smidigt sätt att isolera från insidan? Och finns det risker med att isolera ett betonghus från insidan avseende fukt osv?
Tips och råd emottages tacksamt!
Vårt hus är byggt samtidigt som ditt och i samma material. Föregående ägare tilläggsisolerade på bottenvåningens insida. På övervåningen är det fortfarande bara lättbetong mot omvärlden. Vi har inga problem.

Fördelar med att isolera på utsidan: rätt, daggpunkten på rätt ställe, snyggare
Nackdelar: dyrt, man vill nog flytta ut fönstren också

Fördelar med att isolera på insidan: billigare, lätt att göra själv, fönstren behöver inte flyttas
Nackdelar: risk att daggpunkten hamnar på fel ställe, fulare insida

En allmän amatörmässig fundering: jag tror INTE att du ska stoppa in ångspärr i den där väggen om du isolerar från insidan. Andra vet kanske mer.
 
Har ni vattenburet värmesystem med radiatorer? Hur många cm isolering på vinden ? Det lönar sig mest att isolera grunden och vinden.
 
Tomture61
V Vbn skrev:
Hej på er!
För ett par månader sedan köpte vi ett hus från 1946. Huset är 173kvm och byggt i lättbetong.
Nu när vintern slagit till har vi upptäckt att huset är minst sagt kallt. Bland annat så ligger yttemperaturen på ytterväggarna på 14C och man känner riktigt hur kylan skapar kallt drag från väggarna.
Att tilläggsisolera ett betonghus från utsidan har jag förstått ska vara ett jäkligt stort projekt så jag undrar: finns det något smart och smidigt sätt att isolera från insidan? Och finns det risker med att isolera ett betonghus från insidan avseende fukt osv?
Tips och råd emottages tacksamt!
Det blir bättre isolerat om huset tilläggsisoleras från utsidan .
Nackdelarna kan vara att grunden kommer längre in än fasaden på huset , takutsprång blir mindre , mindre skydd för fasaden , fönster och dörrar kanske behöver flyttas ut en bit mot ytterfasaden .
Fördelarna är att du påverkar inte boytan i huset , slipper riva kök / WC , slipper flytta värmeelement och eluttag , slipper stänga av delar i huset + slipper allt byggdamm , en mycket bättre isolering med minimala köldbryggor (innerväggar tex) troligtvis ett enklare jobb att tilläggsisolera från utsidan + billigare .
 
  • Gilla
utmedväg19
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.